Guantánamo Bay was een marinebasis. Voorheen werden er Cubaanse en Haïtiaanse vluchtelingen vastgehouden.
Sinds de aanslag op 9/11 worden er terreurverdachten (voornamelijk mensen die verdacht worden banden te hebben met Al Quaida en de Taliban) vastgehouden, veelal zonder enige vorm van proces. Ook worden/werden er kinderen vastgehouden. Er zijn in 2004 voor het laatst nieuwe gevangenen bijgekomen. Er is al een paar keer geroepen door president Obama dat de gevangenis gesloten moet worden. Door de jaren heen is er heel veel kritiek geweest op de wijze waarop de VS met de mensenrechten van de gevangenen is omgegaan. Aangezien het eiland niet onder de VS valt, maar eigenlijk van Cuba is (kort door bocht gezegd), gelden de overeengekomen mensenrechten vanuit de VS niet in de baai.