Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bevoordeelt het Amerikaans borgtochtsysteem niet de rijken?

Want borg koppelen aan een geldbedrag lijkt me nou toch niet de bedoeling? Want rijken kunnen makkelijk dit bedrag opbrengen en zullen dan ook gewoon kunnen onderduiken daarna, armen daarentegen kunnen zich dit niet permitteren en komen waarschijnlijk zelfs niet vrij.

Dus maakt het Amerikaans gerecht niet onderscheid tussen arm en rijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
713
Antoni
11 jaar geleden
Naar mijn idee wordt de hoogte van het bedrag van de borg bepaald aan de hand van het inkomen, de rijkdom, van de verdachte, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Wie rijker is, zal een hogere borg moeten betalen voor hetzelfde delict dan een minder rijke verdachte. Of dit klopt, dat zou je eens moeten nagaan of uitzoeken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Tja, als je zwart bent en je hebt geen cent en er wordt een aanklacht ingediend door een blanke, en je hebt een pro-deo-advocaat en de jury bestaat voor meer dan 50% uit blanken, dan ben je als AfroAmerican zwaar de sjaak in de VS. Geldt niet alleen voor het rechtssysteem maar ook voor de gezondheidszorg.

Overigens zijn er wel bedrijven die wee geld verdienen door de borg voor te schieten, want die moet in 1 keer worden voldaan.

Overigens is het niet zo dat alle blanken kunnen onderduiken, er is wel degelijk meldingsplicht.

Rijken zijn zo en zo in alles beter af in de VS (ongeacht huidskleur).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Met dit antwoord bewandel je nogal een zijweggetje, vind je niet? (Ik zocht een vertaling voor "off topic", maar vind er geen.)
Antoni
11 jaar geleden
Het duimpje omlaag is niet van mij.
De borg krijg je alleen terug als je je op tijd meldt, anders ben je het geld kwijt. De borg is meestal zo hoog dat je dat maar 1 keer kunt doen en men leent tijdelijk met het eigen huis als onderpand; dat kan omdat het geld snel weer terug komt. En vaak moet je ook je paspoort inleveren. Dus het voordeel voor rijken valt wel tegen. En niet naleven van de regels levert ook straf op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding