Begin langzaam maar zeker, heel erg te vereenzamen. Wat kan ik hier aan doen?

Ik ben woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen. Zelf noem ik het een stukje achter gebleven gebied. Het is niet makkelijk om hier kennissen op te bouwen. Er zijn niet veel clubjes of andere openbare gelegen heden. Mijn onstuimige verleden en mijn drukte, maakt het er ook niet gemakkelijker op. Heel stilletjes begin ik op een muurbloem te lijken. Omdat ik geen liefdesrelatie wilt maar alleen vriendschap is de weg via contact advertenties ook af gesloten. Mijn buur is mijn enige vriend hier. En mijn familie woont min. maal 170 km. hier vandaan. Omdat ik zo weinig verschillende mensen spreekt, merk ik dat als er eens iemand is. Dat ik zo veel wilt zeggen, dat de ander helemaal nerveus word van mijn gedrag. Ook merk ik dat ik veel woorden niet meer weet. Wie kan mij hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Beste kleurrijk,

De suggestie van Rieneke is al heel waardevol en ik kan je het zeker aanraden. Als aanvulling heb ik (misschien) een hele mooie suggestie voor je.

In Middelburg is er een AZC (een asielzoekerscentrum). Nu is er een organisatie die voor kinderen in AZC's in heel Nederland club organiseert. Deze heet de Vrolijkheid. En daar zijn vrijwilligers nodig die eenmaal per week deze club begeleiden. Het is leuk als je creatief bent (of handig in het uitzoeken van activiteiten op internet e.d.) en goed met kinderen kan omgaan. Er zijn verschillende leeftijdsgroepen en soms een aparte groep voor meisjes en jongens. Reiskosten en materialen kan je declareren.

Je krijgt er enorm veel voor terug. Het enthousiasme van die kinderen die echt bijzonder blij kunnen worden van hele kleine dingen. Heel anders dan veel verwende Nederlandse kinderen. Je kan ze eindeloos veel aandacht geven en ze laten zich graag helpen. Je kan de kleutergroep bijvoorbeeld voorlezen en dat kruipen ze allemaal om je heen. Of ze willen zelf laten zien hoe goed ze al kunnen lezen.

Op basis van wat je schreef denk ik dat de spontaniteit en de fantasie van de kinderen jou goed kunnen helpen om positiever in het leven te staan. Wat Rieneke schreef over dat je met vrijwilligerswerk echt in een andere wereld terecht komt geld hier in sterke mate.

Ik hoop dat je je gebruikersnaam kan gaan realiseren! Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

gaa eens opzoek naar een huis dicht in de buurt bij je familie... of neem een huis dier waar je tegen kunt praten.. geft het geen antwoord terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn er geen clubs en verenigingen in de buurt? Ga in ieder geval naar plaatsen waar je mensen kunt ontmoeten. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals kleurrijk al zegt: "Er zijn niet veel clubjes of andere openbare gelegen heden."
Ik zou zeggen: computer uitzetten en naar buiten gaan!

Wij wonen hier ook in achtergebleven gebied. Er is hier niets aan leuke clubs, alleen wat activiteiten voor bejaarden (bingo, handwerken enz) of boeren (wedstrijd frikandellen eten enz).

We zoeken ons vertier bij sportclubs in de eerste plaats van betekenis, daar speelt ons sociale leven zich ook af. Hier wonen we eigenlijk alleen maar.

Het beste is vaak toch om je aan te sluiten bij een vereniging (sport of hobby oid). Als dat zoals je zegt echt niet mogelijk is dan is de kans groot dat je inderdaad niet gelukkig zult worden op de plek waar je nu woont. Verhuizen is dan een drastische maatregel, maar misschien wel de enige mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die computer kan ook helpen om contact in de buurt te leggen! Heeft jouw dorp geen hyve? Of een eigen site met buurtactiviteiten?
ga vrijwilligerswerk doen.
ook in zeeuws vlaanderen heb je dierenasiels, bejaardenhuizen en noem maar op.
door vrijwilligerswerk kom je weer in een andere wereld terecht, het verrijkt je leven.
omdat je grotere kans hebt op gelijkgestemde mensen, zou je zomaar een nieuwe vriend of vriendin kunnen opdoen.
13 jaar geleden
Ga op zoek naar leuke clubs in een wat nabij gelegen grotere stad en bedenk eens een leuke hobby ! Er zijn zoveel mogelijkheden om plezier in te beleven ! Maar je moet het wel zelf ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel eens met je familie of oude vrienden dan kan je alles vertellenXD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt nogal heftig als ik het zo lees. Is er een mogelijkheid om te verhuizen (woningruil?) Als je niet te ver van een wat grotere plaats woont, kun je daar misschien vrijwilligerswerk gaan doen?(zoals al geopperd is) en dan ergens waar je interesses liggen? Bibliotheek? Vrijetijdscentrum? Natuurbehoud? ik hoop dat je er uit komt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ligt het je niet, maar het kan helpen: ga eens rondneuzen in chatrooms of download en installeer een programma voor irc - daarmee kun je naar allerlei kanalen, van fans van bepaalde muziek of radioprogramma's en van vage contactzoekers tot hele leuke mensen die gewoon willen kletsen met anderen, zonder meer.
Het kan je in elk geval contacten opleveren zonder dat je direct hoeft te verhuizen, je houdt je taal makkelijk bij en je hoeft je geen zorgen te maken dat je te snel praat of zo.
En wie weet heb je over een tijdje een clubje vrienden die je elke dag online spreekt en waar je af en toe ook mee afspreekt ergens.
Overigens kun je bij contactadvertenties ook aangeven dat je geen relatie zoekt maar vriendschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook woonachtig in Zeeuws Vlaanderen en ik vind dit, ondanks dat ik hier 'import' ben, het mooiste stukje van Nederland.

Je sociale contacten moet je hier in het Zeeuwse niet van het ene op het andere ogenblik denken te kunnen realiseren.

De Zeeuw komt in het begin wat voorzichtig over omdat hij eerst even wil weten met wie hij zich 'verbindt'

De Zeeuw Vlaming is wèl een Zeeuw..maar lijkt, voor wat betreft instelling/ mentaliteit ook een beetje op de Belg.

In het gemoedelijke, het vriendelijke en het voor vrienden altijd klaarstaan..herken je de Belgische mentaliteit hier in het Zeeuws Vlaamse.

Je moet daarom hier nooit weg willen gaan..maar zelf naar buiten treden en je dus niet in je huisje verstoppen.

Wanneer je met Zeeuwen eenmaal vriendschap gesloten hebt..kun je echt geen betere vrienden hebben.

Treed dus naar buiten..ga vrijwilligerswerk doen, kijk of je bijvoorbeeld in het ziekenhuis van Terneuzen de dames daar die gratis koffie in de wachtkamers presenteren, kunt helpen.

Heel dikwijls staan er advertenties in de bladen hier waarin vrijwilligers gevraagd worden voor allerlei activiteiten..geef je daarvoor op.

Ga in geen geval zitten wachten tot er iemand naar jou toekomt..want zo werkt het feitelijk nergens..dus hier ook niet..

In elk geval wil ik je, wellicht wat laat, van harte welkom heten in Zeeuw Vlaanderen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord Ton! +
Heel herkenbaar, echter ben ik al zo'n 10 jaar alleen, althans zo voel ik mij. Om daar uit te stappen heb ik een wandelgroepje opgericht.. de aanmeldingen stromen binnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van lezen houdt, kun je je misschien bij een leesclub aansluiten, want daar wordt over een onderwerp (het boek) gepraat en dat is in eerste instantie mss makkelijker, want dan hoef je het onderwerp zelf niet meer te verzinnen. Nadeel is denk ik dat die clubjes niet zo heel vaak bij elkaar komen, want het lijkt me dat niet iedereen in een week of zo het boek uit heeft. Ik wens je verder heel veel sterkte en een glimlach :) Misschien had je die in mijn eerdere antwoord al gezien. (die was verwijderd omdat ik je alleen dat wenste en geen 'echt' antwoord gaf, dus bij deze alsnog!)

Toegevoegd na 4 minuten:
Dan moet, als je al van lezen houdt, er wel een leesclubje zijn, natuurlijk. Het kan wel een positieve bijdrage leveren aan het opkrikken van je woordenschat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar ideeen:
-Trek de stoute schoenen aan en organiseer een leuke barbeque voor de buren en hun kenissen...of een american party waar iedereen zijn eigen eten en drinken mee kan nemen. Zo is het lekker ongedwongen..en ookal komen er maar een paar..dat zijn dan wel gelijk mensen die energie willen steken in mensen.
- Ga vrijwilligers werk doen bij de dichtsbijzijnde verzorgingshuis...zo kom je elke week in contact met mensen en heb jij iets om je energie in te steken.
- Ga op een sport..al is het iets heel sufs.
-Vraag jezelf af of je er wel op je plek zit of misschien toe bent aan een plek dichter bij familie en bekenden.
- Geef je op als vrijwilliger bij humanitas of een soortgelijke organisatie zoals leger des heils...zij hebben programma's voor mensen die vereenzamen en hoe mooier dan zelf budie te worden van iemand die in hetzelfde schuitje zit als jij...
-Geef je op voor vrijwilliger bij de zonnebloem..lekker aanstaande zomervakantie op vakantie met allemaal mensen die een steuntje kunnen gebruiken.

Ik weet dat hierboven nogal vaak hetzelfde staat, maar door dit soort werk voel je jezelf gewaardeerd, je kunt je ei kwijt, je bent weer belangrijk (dat is toch best fijn) en je zit niet aan een relatie vast om mensen te ontmoeten, daarbij zijn veel van de locaties waar je vrijwilliger kunt zijn ook erg geschikt als je eventueel een handicap hebt oid waardoor je niet mee kunt draaien in het gewone werk. (zeg niet dat je iets hebt, maar mocht het zo wezen en dat je eventueel ook beletten)

- Neem een papegaai...die zijn dol op mensen die praten..(zou ook wel wat voor mij zijn :P)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens wat leuks doen dat helpt of neem een online spelletje zoals Farmerama.

Toegevoegd na 2 minuten:
of ga bij een vereniging voor sporters of knutselaars.
zoek je familie vaker op.

Toegevoegd na 4 minuten:
Neem een hondje of een poes,kater of een ander huisdier
tip:neem als huisdier geen vis :)

succes!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leukst lijkt me altijd gewoon wat wandelen, in mooie stukjes natuur, op een bankje gaan zitten ergens en zo. Voor je het weet leer je spontaan mensen kennen. Gewoon proberen.
Groetjes, Karnie
Bronnen: