Waarom is een een vlaams en een waals deel in Belgie.

Is het vanaf begin ruzie geweest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

vroeger hoorde wat nu België is bij wat toen de Nederlanden heette.In 1830 scheidde België zich af en in de zuidoostelijke helft -Wallonië- werd toen al eeuwen Frans gesproken,terwijl het Noordwestelijke deel -Vlaanderen- Nederlands sprak (en nog steeds spreekt).Omdat Wallonië wat armer was (en naar verhouding nog steeds is) dan Vlaanderen,gaf dat niet alleen taalstrijd,maar ook economische tegenstellingen.

Vandaar dat toen regelingen in de Belgische staatkundige vorm werden vastgelegd voor de vorming van twee regios: Vlaanderen en Wallonië,elk met hun eigen deelregering.

Brussel,de hoofdstad,is tweetalig en vormt óók eigenlijk een aparte regio binnen België.In Brussel worden zowel Vlaams(=de Belgische vorm van Nederlandse taal) en Frans gelijkelijk gesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleine verbetering, wallonie was eerst het rijke landsdeel tot de instorting van de mijnbouw en zware industrie en de rijken spraken frans, ook de rijke vlamingen, in brussel spreekt de meerderheid overigens frans
Nou, de eerste Vlaamse nationalisten wilden zich scheiden van de verenigde Nederlanden. Het gevolg was een Opstand, waarbij een noordelijke en zuidelijke gebied ontstonden. Om in die tijd te voorkomen dat de Fransen weer de macht zouden overnemen in Europa, werden de twee gebieden samengevoegd tot een staat. Het noordelijke en zuidelijke deel waren sinds de opstand heel erg uit elkaar gegroeid. Bijvoorbeeld met taal. Daardoor brak er in 1830 nog een opstand uit en uit deze opstand zijn Nederland en België ontstaan. Hierbij was een probleem, het Franstalige deel, Wallonië, overheerste het Nederlandse deel, Vlaanderen. De Vlaamsen voelden zich onderdrukt, omdat de Fransen Frans als officiële taal gingen invoeren en ook leek de politiek op het Franse systeem. Zo ontstonden er Vlaamse nationalistische bewegingen. Op een gegeven moment is het nationalisme bij de Vlaamsen en de Walen zo erg geworden, dat ze zich nu vijandig van elkaar opstelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is effe een hele kluif, maar je zou de geschiedenis van Belgie er op na moeten slaan. Er is in de loop der eeuwen nogal wat strijd geweest in en om Belgie. Onderstaande link verteld er meer over.