Wat wil de Paus bereiken met zijn uitspraak:"condoomgebruik is niet de enige oplossing tegen hiv"?

Hij gooit hiermee diverse hulporganisaties op het afrikaanse continent qua voorlichting 10 jaar terug in de tijd! Bizar....

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Zijne Schijn(bare) Heiligheid zal er mee willen bereiken dat men inziet dat onthouding tot het ingezegende huwelijk de beste remedie tegen duivelse straffen biedt. Duivelse straffen als aids.

Afrika verdient beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Even heel erg grof en ongenuanceerd vertaald zegt de Paus: "Neuk maar een eind raak en plant je zo veel mogelijk voort, zodat het aantal leden van de kerk groeit."

Ik vraag me ook wel eens af wat de Paus bezielt om de vooruitgang een jaar of 10 terug te gooien. Of hij word slecht voorgeligt door onwetende voorlichters. Of hij word doelbewust gestuurd om bepaalde uitspraken te doen in de hoop dat de kerk weer aan leden en macht wint...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En voorgeligt moet natuurlijk voorgelicht zijn...
Met edze uitspraak lijkt het wel of de paus dingen weet die de rest van de wereld nog niet weet. Dit was te verwachten toen deze paus werd gekozen, er werd toen al gezegd dat deze paus aan bepaalde tradities/standpunten zou vasthouden. Maar ik vind het nergens op slaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals hierboven de paus wil dat mensen alleen sex hebben na het huwelijk en dan voor altijd bij elkaar blijven. Op die manier is de kans op besmetting dmv sex er niet meer.

Het probleem is natuurlijk dat mensen ook sex hebben voor en buiten het huwelijk. Door dan condooms als "fout/duivels" te bestempelen neemt de kans op besmetting alleen maar toe.

Het ergste vind ik nog wel dat meestal juist mensen die al heel weinig hebben veel waarde hechten aan het woord van de paus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onfeilbaar dom de geschiedenisboeken ingaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze kerkvorst hecht zoals veel andere staatshoofden kennelijk meer aan macht dan aan mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja; in theorie heeft hij natuurlijk een punt met het standpunt dat als je voor het huwelijk beide geen seks hebt gehad en trouw blijft je ook niet bang hoeft te zijn voor hiv... in de praktijk echter is de menselijke natuur jammer genoeg toch net wat anders.
Maar wat ik minder goed snap is dat die mensen die daar naar luisteren alleen het kopje 'geen condoom' horen en dan de rest toch maar vooral niks van aan trekken.... Als je dan toch aan het zondigen bent, doe het dan goed (of iig veilig) lijkt me.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het citaat van de Paus een beetje uit zijn verband is gerukt. Ik neem niet aan dat hij een geneesmiddel heeft dat werkt.

Ik heb zijn toespraak niet gehoord en heb er ook niet op een andere manier kennis van genomen, maar ik kan me niet aan de indrukontrekken dat er nog een redering voor of achter dit citaat hoort te staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij heeft het letterlijk zo gezegd en, na diverse reacties over de hele wereld, ook niet laten verklaren dat het uit zijn verband is gerukt. Kortom, hij ontkent het ook niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan is het inderdaad een beetje vreemd...
Hij wil zijn waarden en normen opleggen aan zijn volgelingen, omdat hij gelooft dat de Grote Smurf dat zo wil.

En als er vervolgens baby's met HIV geboren worden dan is dat omdat de Grote Smurf ons mensen op de proef wil stellen of iets dergelijks.

Wat mij betreft is dit een zaak voor het Internationaal gerechtshof wegens opzettelijk aanzetten tot kinderleed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Paus sprak volgens de geldende dogma's. Daar kan die man ook niets aan doen. Dogma's is wat een instituut als Kerk bijeen houdt. En ze veranderen heel traag (of revolutionair snel, maar dan is er sprake van een schisma zoals bij het ontstaan van het Protestantisme).

Hij wilde misschien niet echt iets bereiken. Hij wilde zich alleen maar uitspreken toen het hem werd gevraagd en bij dat uitspreken volgde hij de enige lijn die hij kent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat hij bang is dat mensen seks zullen hebben voor het huwelijk als ze een condoom gebruiken, en zijn geloof onderschrijft dat niet. Kortom, een geloof uit de oertijd dat nog niet gemoderniseerd is.