Is racisme aangeleerd/geïnstitutionaliseerd of biologisch al aanwezig?

Het is mij vaker opgevallen dat degenen met nog blanco ervaring en/of cultureel bepaalde waarden (met name kinderen), alle rassen en etniciteiten vaak moeiteloos samengaan. als er dan ruzie is wordt er niet op het ras, geloof of cultuur gediscrimineerd. Is dit dan toch een teken dat vooroordelen en negatieve beeldvorming van stereotypen maatschappelijk zijn aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Het is altijd lastig te bepalen of iets is aangeleerd of aangeboren is. In de meeste gevallen gaat het om een wisselwerking tussen deze twee: de aangeboren eigenschappen en het aangeleerde gedrag zorgen samen voor het echte gedrag. Het gaat dan dus om de vraag wat de grootste oorzaak is, de genen of de omgeving. Opvallend in je vraag vind ik het woordje toch in de laatste zin. Ik vind het namelijk veel aannemelijker dat racisme aangeleerd is dan dat het aangeboren is.

Racisme heeft te maken met groepsvorming. Mensen identificeren zich graag met een groep, zodat ze een lid zijn van een geheel. Dit maakt de wereld ook overzichtelijker, doordat je eigenlijk aan het categoriseren bent. Om te rechtvaardigen dat je bij die groep hoort, of op basis van een bepaald kenmerk dat jou groep identificeert, gaan mensen hun eigen groep beter vinden dan andere groepen. Hierdoor ontstaat een soort wij-zij denken, waarbij wij het altijd beter doen dan zij. Zij zijn dan minder goed, en vandaaruit ontstaan de stereotypen en vooroordelen.
In een individualistische cultuur als de onze is sprake van een lossere groepsvorming, maar de basis zit er wel in. Wij denken ook in groepen en we hebben bepaalde beelden bij die groepen. Pas wanneer je mensen uit die groepen leert kennen, merk je dat de stereotypes lang niet altijd kloppen.
Terugkomend op je vraag: wat is nu aangeleerd en wat zit er al in? Ik denk dat aangeboren is dat we als mensen een groep zoeken, dat we mensen onderscheiden op hun eigenschappen om overzicht in de wereld te creëren. Aangeleerd is in elk geval op basis waarvan dat onderscheid gemaakt wordt. Dat we dat doen op basis van huidskleur komt puur en alleen doordat dit de meest zichtbare eigenschap is. Aangeleerd zijn ook de stereotypen die gevormd worden, evenals de vooroordelen.

Het is moeilijk, misschien zelfs onmogelijk om je vraag helemaal goed te beantwoorden, omdat dit erg lastig te onderzoeken is. Een aanrader voor jou is misschien wel de uitzending van het Groot Racisme Experiment, 7 november 2013, door BNN. Niet ethisch verantwoord, maar wel interessant ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
biologisch aanwezig? lijkt me niet...
kijk naar jonge kinderen - die maken geen onderscheid tussen sexe, kleur, afwijkingen , enz. Pas als jouw zoon of dochter met een "andersoortig" klasgenootje thuiskomt om te spelen kan er gedoe (of gedonder) ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dat niet waar; tijdens de puberteit (de heftigste groepsvormings-fase) ontstaat het als vanzelf. Kinderen gaan op zoek naar 'wij-zij', en dat is wel degelijk ingebakken in de mensheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het 'wij-zij' in de puberfase heeft volgens mij hele andere oorzaken dan etniciteit. Ik vindt het eerder overeenkomen met groepsvorming in de zin van sub-culturen bijv. hoor je bij de alto's (nu hipsters of new age)de macho's, de Yuppen, de nerds en de geeks of de urban jongeren(hip-hop, rap) etc.
In de meeste sub-culturen heb ik alle etniciteiten, kleuren en rassen gezien. En inderdaad je ziet wel dat sommige sub-culturen meer in trek zijn bij jongeren uit bepaalde bevolkingsgroepen en mensen uit andere lagen van de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ stippel:tijdens de puberteit krijgen kinderen al volop informatie van hun ouders - en die kan zwaar gekleurd zijn (excuses voor de woordspeling). Vòòr die tijd is de eigen beeldvorming van kids in ongeveer groep 1 tot 3 veel doorslaggevender
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Caoutchouc: dat klopt denk ik wel, maar in groep 1 - 3 in de basisschool is daar nog weinig sprake van en als kids wat ouder worden....ja dan is de gezinssamenstelling en de nabije sociale omgeving van belang - of je conformeert je ermee of je zet je ertegen af.