Waarom lukt het de een om veel geld te verzamelen en blijft de ander tegen rood aan hangen?

Diegene die tegen rood aan hikt, heeft ook geen spaargeld en toch een redelijke baan. Al zou je hem 5000 euro geven, dan nog zal hij uiteindelijk weer nabij de rood gaan staan op zijn bankrekening.

Terwijl andere geen extra geld nodig heeft, een gelijke opleiding heeft genoten en ooit gelijk zijn begonnen: met niets na de opleiding.
Al zal je de ander al zijn geld afnemen, na een tijdje boert hij toch weer redelijk goed.

Wie kan wat over beide types wat zeggen?
Beiden leven volgens hun maatstaffen, dus de arme niet te rijk en de rijke niet te arm. Niets geen bijstand, maar zelf geld verdienend.

Toegevoegd na 15 uur:
We willen allemaal wel geld hebben: Wat is het geheim dat diegene veel geld kan verzamelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat heet de tering naar de nering zetten, wij lenen niet en hoeven dus ook geen peperdure leningen af te lossen maar ik ken een echtpaar waarvan de vrouw een gat in de hand heeft en vindt dat ze elke zaterdag toch wel de stad in kan. En geld of geen geld, ze komt altijd met spullen terug en dat terwijl ze schulden hebben.

Toegevoegd na 15 uur:
Dat zal voor een groot gedeelte met je opvoeding te maken hebben, leenden je ouders veel dan vindt je dat normaal maar waren ze zuinig en spaarzaam dan is dat je voorbeeld geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De een leeft heel bewust en is geld op zich geen doel.
De ander leeft met als doel geld en zal dus altijd geldproblemen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De een is bang dat hij geen geld heeft en de ander maakt zich daar geen zorgen om.
Leef me de dag zegt de een en de ander zegt ik ben bang voor morgen
13 jaar geleden
De een hecht waarde aan andere zaken in het leven. en geeft daarom meer geld uit. Dat is niet persé goed of slecht. Het wordt pas een probleem als diegene schulden creëert die eigenlijk niet zouden hoeven ontstaan, zoals een lening aangaan voor een tv die je niet nodig hebt of een net iets te dure auto die je ook niet nodig hebt etc.

In jouw voorbeeld hangt degene die meer geld uitgeeft 'tegen rood aan'. Dat betekent dus dat hij zichzelf net niet in de problemen brengt en leeft naar wat hij heeft. Daar is niets mis mee. Mensen verschillen nu eenmaal qua interesses en levensbehoeften. Die persoon moet er alleen wel om denken dat hij het hoofd ook boven water houdt als hij financiële tegenvallers heeft, maar waarschijnlijk past hij zijn uitgave gedrag dan vanzelf aan de situatie aan.