Warom worden Nederlanders altijd voor gierig uitgemaakt?.

Ik hoor vaak dat als mensen over Nederlanders beginnen ze gelijk gierig worden beoordeeld,Zelf vind ik het wel meevallen?,.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Omdat Nederlanders zuinige gewoontes hebben.

Zo bv van het weekend weer eens een biertje gaan drinken in de stad en dan krijg je een glaasje van 0,2l bier op het terras. Een groter glas hadden ze niet. Hetzelfde met fris. Ook inimini glaasjes. Dat is gewoon t.o.v. landen om ons heen heel gierig.

Daarnaast de gewoontje om koekjes uit te delen uit een trommel en vervolgens weg te zetten en dergelijke gebruiken leiden tot de indruk dat nederlanders gierig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

de nederlander net als ieder ander mens wil niets teveel uitgeven, gierig zijn we allemaal over de wereld.
denk maar aan de reclame van zeeuws meisje "geen cent teveel"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk ook continu dat Nederlanders gieriger zijn dan mensen in andere landen.

Dat die indruk ontstaat komt waarschijnlijk hierdoor:
-We zijn vrij nuchter. Dat komt voor een deel door Calvijn. Daardoor berekenen we veel in ons hoofd of dingen wel nuttig zijn.
-We houden er niet echt van om mensen uit te nodigen voor eten of drinken. In veel landen hebben mensen meer dan hier eten en drinken in huis voor gasten. Het is vaak een eer om gastvrij te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat is zo'n vooroordeel waar wij Belgen graag grapjes over maken,...

zelf zal ik dat nooit meer doen:"toen ik een tijdje terug geen geld kon wisselen in een parkeergarage in EINDHOVEN. Schonk een totaal onbekende Nederlander mij 3 euro gepast geld om mijn parkeerticket mee te betalen. Zo moest ik niet een 500m terug lopen om in een café te gaan wisselen,..."
dank je wel gastvrij Eindhoven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tik maar eens bij GV onder 'Zoek' het woord 'Gratis' in.... Daarom dus......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ziet hoe aardig Nederland is ( geweest) voor asielzoekers, wat Nederland bijdraagt aan het Europees kapitaal en wat Nederland aan reguliere ontwikkelingshulp doet en daarnaast aan collectes en spontane acties, kun je dat toch lastig volhouden.
Het is een vooroordeel, dat misschien raakvlakken heeft met een bepaalde (nuchtere) zuinigheid, maar dat is bepaald iets anders dan gierigheid.
Tja... een slechte naam komt te paard en verdwijnt te voet..als ie verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Nederlanders niet gierig zijn maar meer nadenken op welke manier ze geld willen uit geven.Als je nagaat hoeveel geld een Nederlander uitgeeft aan goede doelen.Vaak over treffen we dan andere landen daarmee.Vergeleken met het aantal inwoners dan van ons land,
Gierig nee dat denk ik niet ,maar wel vaak zuinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger op vakantie in Zuid-Frankrijk, wandelen naar het strand over een weg waar de 'allo-allo's' zaten zoals wij ze noemden, de (toen) meestal Senegalezen die iedereen aanspraken in de hoop tassen, riemen en dergelijke te verkopen.
Ze waren er erg goed in om te zien waar mensen vandaan kwamen, en als we niks kochten (meestal dus), dan hoorde je: 'Holland... kijken kijken niet kopen...' - dat was blijkbaar bekend gedrag en een bekende uitdrukking.

Naast de gegeven voorbeelden over de koekjes is een bekend verschil (zelf vaak meegemaakt en nee dit geldt vast niet voor iedereen): kom bij een NL gezin rond etenstijd en ze zeggen: 'Ga maar even in de huiskamer zitten, wij gaan zo eten en daarna komen we eraan', bij veel allochtone gezinnen hoor je dan: 'Welkom, we gaan zo eten, ga zitten, hier is je bord!'
De volkscultuur is blijkbaar toch anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Belgen vinden ons ook gierig omdat we op vakantie naar Frankrijk/Spanje altijd in 1 ruk door hun land rijden over die mooie, duur aangelegde, volledig verlichte snelwegen zonder ook maar 1 cent uit te geven. Dus zij hebben veel kosten gemaakt en wij geven niks uit in hun land en scheuren er maar snel door heen.
Dat de Engelsen ons goedkoop vinden komt van de 4 oorlogen die we met hun gehad hebben, vandaar dat Dutch in de engelse taal zo'n negatieve klank heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij opgevallen dat Nederlanders op hele kleine dingen heel zuinig kunnen zijn, op het gierige af. Dat heeft dan vooral betrekking op wat ze zichzelf gunnen.
Maar als het gaat om een ander te helpen is dezelfde "gierigheid" als sneeuw voor de zon verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooroordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal cultuurverschillen zorgt voor discussie als de Nederlander niet op de hoogte is, waarbij de Nederlander in de ogen van de ander gierig lijkt, en zo ontstaat vooroordeel.
Ik heb gehoord dat in de Verenigde Staten een fooi verplicht is. Er zijn ook landen waar men op een terras extra terraskosten en/of bedieningskosten berekent, en dat staat niet op de kaart vermeld omdat het daar algemeen gebruik is (of wij kunnen de taal niet lezen). Zulke info staat altijd wel in reisgidsen vermeld.
Als je die info niet kent ben je geneigd om te reageren alsof je opgelicht wordt. Wellicht wordt de Nederlander daardoor niet alleen gierig maar ook arrogant genoemd.