Is onvoorwaardelijke liefde echt onvoorwaardelijk?

Toegevoegd na 41 seconden:
Of zijn er toch grensen?Bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meervoud van grens wordt gepseld met een -z.
Grenzen, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is gepseld ferryp?

Het beste antwoord

Onvoorwaardelijke liefde kent geen voorwaarden en geen grenzen. Het is grenzeloos onvoorwaardelijk en de meest zuivere en hoogste vorm van liefde die er bestaat.

Weinig mensen zijn in staat om dit te begrijpen/bevatten, laat staan te geven of ontvangen. Maar dat het bestaat, daarvan ben ik overtuigd. En niet alleen tussen moeder en kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk er net zo over Marita. + Waren we maar in staat tot! Begrijpen/bevatten kan ik maar 'zijn' in een relatie bijvoorbeeld...... Bij je kinderen is de liefde onvoorwaardelijk.
Ook weer niet bij iedereen.................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt allebei.. @Jeanette: veel mensen denken zeker te weten dat ze onvoorwaardelijk van hun kind houden. Maar zodra er verwachtingen en voorwaarden bij komen kijken, is het al niet zuiver onvoorwaardelijk meer. In mijn ogen kunnen maar weinig mensen onvoorwaardelijke liefde geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dag Marita, vandaar ik ook schrijf; Niet iedereen. Ik weet wat je bedoeld met voorwaarden/verwachtingen en gelukkig kan ik dat helemaal los laten. Zij hebben recht op een éigen' bestaan, hun eigen 'weg'. Dat respecteer ik. Je kinderen zijn geen bezit, je hebt ze ontvangen, je mag ze opvoeden, dingen leren/ mee geven en dan moet je ook hen weer los laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeanette: prachtig omschreven. Inderdaad, loslaten in onvoorwaardelijke liefde, vertrouwen en acceptatie. Dit is het hoogste wat je (je kind) kunt geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Marita, komt vanuit mijn hart maar dat weet jij wel.

Andere antwoorden (7)

Naar mijn idee bestaat onvoorwaardelijke liefde niet. Het is misschien een streven, maar niet de realiteit.

Iedereen heeft zijn grenzen, maar voor eenieder liggen die natuurlijk anders. Ik kan me voorstellen dat als de partner bijvoorbeeld doelbewust je kinderen mishandelt, je liefde voor deze al snel zal bekoelen, om maar een extremer voorbeeld te geven.

Maar ook ontwikkelingen in de persoonlijkheid van de partners kan wat eens zo'n sterke band leek toch de das om doen, wat een heel geleidelijk en natuurlijk proces kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onvoorwaardelijke liefde zoals tussen moeder en kind vaak bestaat, is inderdaad onvoorwaardelijk.
In een liefdesrelatie zitten er vaak toch wat haken en ogen aan. Dan is het een kwestie van geven en nemen. De liefdesrelatie is er meestal niet tegen bestand als het alleen maar geven is (of nemen is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ooit maar één liefde onvoorwaardelijk geweest! Dat was de liefde van Jezus voor de mensheid.Ik wil daar wel bij aantekenen dat ik niet gelovig ben,maar zoals het verhaal in de bijbel staat,moet het zo geweest zijn.
Verder geloof ik niet dat wij mensen de onvoorwaardelijke liefde kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo, zo Peter!! Je krijgt een plusje voor deze kennis, en de positieve manier waarop je dat brengt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik geloof dat die liefde van Jezus voor de mensen er nog steeds is.
De definitie van onvoorwaardelijke liefde wordt in het boedisme beschreven als de kwaliteit Metta. (Het verkeren in Metta)

Metta 'betekent' de meest pure vorm van onvoorwaardelijke liefde, waarin de mens zal handelen met de beste intenties en wensen voor alle wezens in het universum.

Vanuit deze theorie gezien is onvoorwaardelijke liefde alleen te verkrijgen, wanneer alle handelingen die je verricht uit geen enkel eigen belang zou komen.

Wanneer dit klinkt als pure opoffering, kun je die opvatting zien als tegenstrijdig tegenover onvoorwaardelijkheid. Dit is het egoïsme van de mens, waarvan ik zelf denk dat het in een ieder van ons bewust of onbewust schuil gaat.

Ten slotte hebben we allemaal bepaalde behoeften, en proberen deze behoeften te bevredigen door acties te ondernemen. Deze acties liggen in ons eigen belang.. en dat kunnen wij niet opofferen.. (Dat betekent uiteindelijk dat we niet zouden kunnen voortbestaan)..

Ik denk dat de mens niet in staat is om pure onvoorwaardelijke liefde te kunnen 'geven'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men zegt wel eens dat de moederliefde voor een kind onvoorwaardelijk is.
Maar toch is dat m.i. niet zo.
In de meeste gevallen wordt er heel wat terug verwacht van het kind. Bewust of onbewust.
In de verzorgingstehuizen voor ouderen (meestal vrouwen, omdat mannen eerder omvallen), gaat het gesprek regelmatig over hoe vaak de kinderen op bezoek komen.
En naar de kinderen toe, is het vaak "waarom kom je niet meer", "ik zie hje bijna nooit", "moet je nu al weg", of dingen in die trant.
Er wordt heel wat verwacht van kinderen, en in veel gevallen leidt dat ook tot teleurstellingen.
Niet alleen voor de moeder, maar ook voor het kind in kwestie, want het is nooit genoeg.
Echte onvoorwaardelijke liefde zie ik meer in vrijwilligers die, om niet, met ouderen een stukje gaan wandelen of ze bezoeken om een praatje te maken.
Dus bij nader inzien bestaat onvoorwaardelijke liefde wel volgens mij.
In de zin van vrijwilligers die liefdevolle dingen voor de medemens doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als onvoorwaardelijke liefde bestaat,hoort wel zo te zijn,maar je weet zelf toch ookwel dat dit niet zo is,neem ik aan.Bij iedereen kan die druppel wel eens de emmer doen overlopen en dan is die onvoorwaardelijke liefde snel bekoeld tot "normale liefde".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het echt onvoorwaardelijke liefde is dan zegt het dat al, dan is het onvoorwaardelijk.
Maar ik denk niet dat wij als mens daartoe in staat zijn.