Heeft een bewoner van de begane grond meer recht op de stoep ervoor dan de bovenbewoners?

De benedenbuurvrouw zet haar eigen fiets wel tegen de gevel en verzoekt anderen om geen fietsen tegen de gevel te zetten. Is de stoep niet van het hele pand? De benedenbewoner is wel verantwoordelijk voor het schoonhouden van de stoep meende ik te weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een huur- of koopwoning, kan me voorstellen dat het dan nog weer wat anders ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn (huur)-woningcorporatiewoningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betreft het de gevel waar de benedenbuurvrouw haar raam heeft? Ik kan me voorstellen dat zij dan geen fietsen tegen de gevel wil. Maar dan moet ze ook consequent zijn en die van haar daar ook niet meer stallen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet iets wat ik vind hoor, ik dacht alleen dat dat zo was (wettelijk). Toen ik vroeger op de begane grond woonde, ging ik altijd sneeuw ruimen als enige in de straat, omdat ik dacht dat dat verplicht was (en ook wel omdat ik dat sociaal vind hoor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@appeltje: Ja, ze heeft zelfs drie ramen, maar haar fiets staat/mijn fiets stond niet voor het raam.

Het beste antwoord

De stoep is van de gemeente en daar heeft iedereen in het pand evenveel recht op. Het is een krom dat de buurvrouw wel vindt dat ze haar fiets daar mag parkeren, maar het vervolgens een ander verbiedt.

Ik ga er wel van uit dat de stoep strak tegen de gevel aan zit en er zich dus niet een strookje tuin of eigen grond tussen de stoep en de woning bevindt. Dan heb je een andere situatie namelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
De buurvrouw is ook niet alleen verantwoordelijk voor het schoonhouden van de stoep, dat zijn alle bewoners met elkaar. Dat geldt ook voor het onderhoud aan een eventueel gezamenlijke voordeur en portiek waar je met z'n allen aan meebetaald via de huur of servicekosten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor deze verduidelijking! De stoep is inderdaad strak tegen de gevel, er is geen (gevel)tuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Het heeft met appartementsrecht te maken, en met gebruiksrecht. Jullie zijn gezamenlijk eigenaar van het hele pand, dus van alle woningen. (Als jullie de appartementen tenminste hebben gekocht.) Maar ieder van jullie heeft het exclusieve gebruiksrecht van zijn appartement. Als het dak kapot is, moet iedereen meebetalen via de Vereniging van Eigenaren. En zo zijn er meer kosten die gezamenlijk moeten worden betaald. Aangezien de buurvrouw het exclusieve gebruiksrecht heeft van haar benedenwoning lijkt het mij logisch dat zij ook de enige is die haar fiets tegen haar eigen appartementsgevel mag zetten. Je mag wel je fiets op de stoep voor haar raam zetten zonder haar gevel te raken. Ik denk dat het zo ongeveer in elkaar steekt maar ik zeg er voor de zekerheid bij dat ik geen jurist ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste was zo ook wel duidelijk Kruidenvrouwtje ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsss, wat een reactie zeg.
Ik heb een soort gelijk probleem, ik woon op de begane grond. Maar ik heb zelf wel een schuurtje en zet daar mijn fiets in.Maar de andere bewoners kwakken letterlijk hun fiets tegen mijn ramen en kozijnen. Ik heb nu een briefje opgehangen of ze AUB die fiets niet daar tegen aan willen zetten . Ik zou gewoon aan de buurvrouw vragen waarom ze dat niet wil.En misschien heeft ze wel een goede reden.Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de reden van mijn buurvrouw is dat ze haar eigen fiets daar wil neerzetten, maar ik zal het haar inderdaad gaan vragen. Eerst moest ik even moed verzamelen (en ook meningen van anderen verzamelen). Met betrekking tot het schuurtje. Hebben je buren ook een schuur? Hebben ze wel goede alternatieve mogelijkheden om hun fiets te plaatsen? Als ze hun fiets voorzichtig zouden neerzetten zou het dan wel ok zijn voor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft een kelder, en er zijn palen om je fiets tegen aan te zetten. en natuurlijk het muurtje naast het raam . Tegen het muurtje is het geen probleem alleen tegen een raam of kozijn is zo vervelend (als het stuk gaat moet ik het betalen.) Ik zou het gewoon bespreken dan los je het echt beter op. Succes met verzamelen :)