Waarom dragen mensen kleding?

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarom zouden we ons schamen voor ons lichaam? Iedereen heeft min of meer dezelfde bouw, waarom zou je je daar voor schamen? Je schaamt je toch ook niet voor je gezicht ofzo, dat heeft ook iedereen, maar anders. Dat is toch ook zo bij het deel van je lichaam dat je bedekt met kleding.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

in essentie nodig voor het behoud van lichaamswarmte. Andere mogelijke redenen voor het dragen van kleding in het algemeen of van speciaal ontworpen kleding:

- Het bieden van bescherming bij bepaalde beroepsuitoefening.
- Het herkenbaar maken van het uitoefenen van een beroep of bedrijfsimago.
- Het uitdrukken van status.
- Het voldoen aan maatschappelijke verwachting.
- Het verhullen van lichaamsdelen die misvormd of beschadigd zijn.
- Het zich onderscheiden van anderen.
- Het aantrekkelijk overkomen voor het andere geslacht.
- Het verhullen van lichaamsdelen die seksueel opwindend kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

- omdat we ons schamen
- omdat het anders te koud is
- omdat ik anders word opgepakt door de politie als ik naakt ga winkelen
13 jaar geleden
Dat hebben we uit de bijbel. Adam en Eva hebben een vijgenblad voor gehangen. Daar is het mee begonnen.

Vervolegns zijnw e ons schaamte aan gaan leren. En natuurlijk is het in ons deel van de wereld gewoon te koud om jaar rond naakt rond te lopen zonder vacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleding is in de eerste plaats cultuurgebonden.
Binnen onze cultuur is kleding deels functioneel (beschermen tegen kou) deels om ' schaamte ' te bedekken (het is niet gebruikelijk bloot te lopen) een manier om jezelf mooier voor te doen (corrigerende kleding) , jezelf herkenbaar te maken (uniform) en voorts om je status mee uit te drukken.
Ik ben niet met je eens dat iedereen dezelfde bouw heeft. Ga eens naar een naaktstrand. Dan zul je dat nooit meer zeggen..
Stel je eens voor dat koningin Beatrix in haar blootje zou rondlopen: hoe zou men dan tegen haar aankijken. Zouden de lakeien om haar heen hun lachen kunnen inhouden?
En stel je eens voor dat Willem Alexander en Maxima achter haar zouden lopen zonder kleding..zou men dan hetzelfde kijken en reageren als met kleding aan?
Er zijn talloze redenen te bedenken om kleding er ' in' te houden. En die zijn niet alleen commercieel. De beschaving en het klimaat hebben gezorgd dat kleding niet alleen leuk, maar ook nodig is. Blote mensen (als het al mocht) functioneren niet in het huidige dagelijks leven ( het zou grenzeloos kwetsbaar maken) en bovendien is het ruim 300 dagen per jaar te koud.