Kan ik het huis van mijn vriendin in Duitsland opgeven als tweede huis, en moet ik dan belasting betalen in Duitsland?

Mijn vriendin woont in Duitsland en ik zou graag haar huis als mijn tweede huis opgeven.
Zelf woon, werk en studeer ik in Nederland.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. Op dit adres moet u bereikbaar zijn. Het hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enzovoort.

Het hoofdadres is meestal de plaats waar het centrum van uw (sociale) leven zich afspeelt. Ook hangt het samen met de fiscale woonplaats. Twee adressen aanhouden in Europa is mogelijk, want de systemen zijn nog niet aan elkaar gekoppeld. U loopt het risico dat u in twee landen belastingplichtig wordt, naast andere verplichtingen zoals het betalen van gemeentelijke lasten en de verplichte zorgverzekering.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Zo heb ik de vraag ook begrepen, als tweede woonadres. Als twee hoofdadressen.