Wat zijn "maatschappelijk onaangepasten"?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijnwijk_(Arnhem)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aso's Of te wel a-sociaal denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijnwijk staat er nog hoor ;)

Het beste antwoord

De doelgroep die men voor een dergelijke wijk voor ogen heeft, zijn mensen die we wellicht allemaal wel kennen, al is het maar van horen zeggen. Mensen die zich in een normale woonwijk zodanig misdragen dat iedereen voortdurend (over)last van ze heeft (met name geluid, rotzooi, stank en ruzies) en vaak al keer op keer uit hun huis gezet zijn zonder resultaat.

Je zou inderdaad zeggen dat ze allemaal in dezelfde wijk drukken een goede oplossing is - in elk geval voor welwillende omwonenden - maar de grap wil dat zulke mensen alleen maar gedijen in omgevingen waar de overige bewoners allemaal WEL rekening met elkaar - en met hen- houden.

Een deel van de ervaren overlast zal wegvallen in een wijk waar iedereen op idiote tijden naar bed gaat, de zelfde grafmuziek te hard draait, evenveel honden heeft en niemand op tijd naar bed hoeft, maar een even groot zoniet groter deel zal juist cumuleren als je al dat ...gruis bij elkaar drukt. En daar gaat zelfs geen hoog hek er omheen tegen helpen. En aangepast zullen ze er zeker niet van worden. Bovendien verpauperen de huizen in een dergelijke wijk in een rapper tempo dan je het steeds weer kunt opbouwen - want ook dat hoort op één of andere manier bij onaangepast gedrag.

Het grootste probleem is misschien nog wel dat je in principe gezinnen bij elkaar moet houden, waardoor de kinderen helemáál geen voorbeeld meer krijgen van hoe het eigenlijk wel hoort, en denken dat hun leefomgeving de norm is. Bij eerdere soortgelijke experimenten in de geschiedenis (denk aan Veenhuizen) hebben we ook gezien hoe - helaas- de kinderen uiteindelijk het kind van de rekening worden. Pas als je die bij een dergelijke overplaatsing uit huis zou kunnen plaatsen, is er voor volgende generaties wellicht nog hoop. Maar dan moet je wel HEEL diep gaan ingrijpen in de privesfeer, en ik geloof niet dat Nederland daar echt klaar voor is. Gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een maatschappelijk onaangepaste is niet bereid zijn/haar gedrag aan te passen aan de sociaal wenselijke norm. Dat zie je veel bij mensen uit een andere cultuur of mensen die op economisch of educatief vlak niet helemaal mee kunnen komen.

Maatschappelijk onaangepastte worden in nederland vaak 'Aso's, tokkies of hedendaags NewKids' genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist.
het klinkt als een super gezellige woonwijk waar je zo zou willen wonen, lijkt mij...
maar zodra je het woord onaangepast leest hoeft het ineens niet meer, wie wil er nou in dat hokje zitten??!!
dus wie zou daar wonen? alle tokkies(?) van NL? en vinden die dan van zichzelf dat ze onaangepast zijn?
zouden er mensen zijn die het een eer vinden wanneer ze onaangepast genoemd worden.
en wat als je nu geboren word als een onaangepaste...?
hopelijk antwoord hier op gv iemand op deze vraag die bij die gemeente werkt en er een mooie uitleg aan kan geven...
:o)