Zegt de manier waarop je wilt overlijden iets over hoe je leeft?

(als vervolg op de vraag van Bailey over hoe je wilt overlijden, kwam het volgend weer eens bij me op)

Veel mensen willen overlijden met zo weinig mogelijk besef van het moment (voornamelijk in hun slaap). Als ik om me heen kijk in de maatschappij, zie ik hetzelfde bij leven. Veel mensen blijven liever zo veel mogelijk aan de kant. Ik vraag me af of mensen wel stilstaan bij deze overeenkomst en wat dat over jezelf zegt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je niet bewust, maar in je slaap, hoopt te sterven, dan leef je ook niet bewust volgens mij. Ik hoop juist bewust te overlijden. Het is het laatste dat je meemaakt - zonde als je dat mist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh - da's een antwoord op de vraag van bailey, niet op deze vraag. Desondanks een +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, ik heb zojuist het tweede gedeelte van mijn antwoord ook bij Bailey's vraag gezet. Je hebt wel een beetje gelijk .. :)

Andere antwoorden (5)

Alles... Elk detail zegt alles over je... Aan elk detail kun je de hele mens kennen... Ook met vogels, aan de vlucht, aan het ei, aan de zang, aan de kleur, aan de plek waar je het ziet, aan de tijd, aan de veertjes die je vind, aan elk detail ken je de vogel terug...
Ook zo met dit, aan wat de persoon zegt over doodgaan ken je de hele mens terug...

Deze vraag zegt ook heel veel over jou, zie je dat... Dat je heel invoelend bent, dat je niet alles zo maar aanneemt en alles zelf een plekje wil geven, dus dit ook...

En dat doet dus niet iedereen, klopt helemaal...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zegt iets over hoe je leeft, maar indirect.

Indirect, omdat het iets zegt over je basishouding. Diezelfde basishouding bepaalt hoe je leeft.

't Is als een boom met twee stammen. De vraag van bailey gaat over de ene stam (hoe wil je sterven). Het antwoord op die vraag zegt iets over de wortel. Die wortel bepaalt hoe de andere stam (hoe leef je) eruitziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik heb niemand gelezen die niet makkelijk, pijnloos dood wil. Een beetje risico vermijden.
Ikzelf ook, maar ondertussen doe ik wel mee met de meest gekke activiteiten, die wel een zeker risico inhouden. (Ben ooit bijna verdronken bij een rafttrip op de Zambezi).
De kans lijkt mij dus groter dat ik door een ongeluk om het leven kom (op een minder plezierige manier), maar ik blijf de hoop houden op het in de slaap het tijdelijke met het eeuwige verruilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, jij bent ook op de Zambezi geweest - prachtig, dat raften daar! Jou inschattend heb je gekozen voor een zelf-peddelen-raft, niet voor een ik-laat-mij-roeien-raft. Normaal speelde ik met water, nu waren de rollen omgekeerd. Helemaal fantastisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard een zelf peddelen raft en daarnaast de eerste week dat alle rapids weer open waren... het was dus nogal wild.
Onze boot deed het beter dan alle anderen, waardoor de gids besloot bij
versnelling 7, 'Gulliver's Travels' om niet de makkelijkere route middendoor te nemen, maar een smalle kloof tussen twee rotsen... resultaat: boot op de rotsen, slaat om, alle inzittenden, inclusief de twee gidsen, gaan ter water. Van tevoren was al verteld dat als we daar ter water zouden gaan we de peddels maar moesten vergeten en ons met twee handen moesten vasthouden aan de nekboorden van het reddingsvest. Vervolgens heel langzaam tot drie tellen, dan zouden we boven zijn. Zouden we met tellen tot zeven komen, dan telden we te snel.
Ik kwam tot 20 met tellen. Tweede probleem: De instructies luidden: Lig je in het water, ga dan lekker achterover hangen met je hoofd rustend op de neksteun van het vest en dobber mee...
Ik was echter mijn helm kwijt geraakt en gezien de rotsen die her en der opdoken leek het me niet verstandig me achteroverhangend mee te laten voeren. Je kunt wel stellen dat ik in ieder geval geen dorst meer had na het raften :) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@C4th: Ja, omslaan hebben wij ook regelmatig gedaan. Dan zit je in een soort wasmachine. Kom je boven, hap je naar adem - dan voel je hoe de stroming aan je linkerbeen trekt, je kunt nog net een flinke hap adem nemen, en dan word je naar beneden gezogen - geen ontkomen aan. Ik heb, net als jij, een poging gedaan de Zambezi leeg te drinken. Mag niet van de GGD, ongezuiverd rivierwater drinken. Tja. Ik was er in oktober. Laag water, dus lekker veel rotsen. En blij dat we die ene rapid van grade 6 hebben gekluund... Was je ook met mokoro's overnachten in de Okavango-delta bij Maun? En kamperen bij de camping met die ene in beton gegoten kraan, waar een sluipende olifant op de loer ligt om aan water te komen?
Wegens godlasterende en respectloze reacties heb ik mijn antwoord verwijderd.

Het antwoord op de vraag is ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In kluchtige films of toneelstukken speelt een speciaal moment in een mensenleven vaak een centrale rol: goed bedoelde opmerkingen van de hoofdrolspeler die door een of meer omstanders net verkeerd worden begrepen o.i.d.
Het hangt natuurlijk van je ervaringen af of je je op je laatste ogenblik nog in zo'n circus wil storten.
Ook lijkt het me niet prettig als je je laatste ademhaling uitblaast dat er dan een of andere hulpverlener onzachtzinnig op je borst gaat bonken omdat je van hem niet naar de andere wereld mag of iemand uit een 'vorig leven' wil nog eventjes een schuld vereffend zien.
Ik kan nog uren doorgaan met argumenten waarom ik bij voorkeur stiekem 's nachts wegglip, maar ik laat het verder aan uw eigen fantasie over. Ik wil alleen nog kwijt dat naar mijn idee mensen hun eigen inbreng in de omstandigheden van zo'n moment vaak overschatten.