Hoe wordt de EU bijdrage voor individuele landen bepaald?

Na aftrek van de ontvangen subsidies heeft Nederland totaal netto 4,4 miljard euro bijgedragen aan de EU. Dat is het verschil tussen de afdrachten aan de EU en de ontvangen subsidies.

Netto heeft elke Nederlander in 2008 266,70 euro betaald aan de Europese Unie. Na de Nederlanders betaalden de Zweden de hoogste contributie per persoon (194 euro), gevolgd door de Denen (135 euro) en Duitsers (133 euro).

Nu ben ik benieuwd hoe de bijdrage berekend wordt. In mijn vorige vraag was dat wat ik wou weten, maar blijkbaar was het niet duidelijk genoeg.

http://www.nu.nl/economie/2162014/nederlanders-weer-grootste-betalers-eu.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik heb even doorgeklikt (op de naam van de persoon in kwestie) en daar zie je dat de afdracht per land als volgt wordt berekend:
__________________________________________
De opbouw van de afdrachten
Hoeveel een land moet afdragen aan de Europese Unie hangt in de eerste plaats af van de totale uitgaven die de Europese Unie in een jaar begroot i heeft. Deze uitgaven mogen maximaal 1,24% van het totale inkomen van de lidstaten van de Europese Unie bedragen. De gezamenlijk afdrachten van de lidstaten zullen dus nooit hoger zijn dan 1,24% van hun totale inkomen.
De afdracht van een lidstaat aan de EU bestaat uit drie delen:

• -
traditionele eigen middelen: dit zijn voornamelijk douane-heffingen en landbouwsubsidies

• -
BTW-middelen: er wordt een vastgesteld percentage van de BTW afgedragen

• -
een percentage van het nationaal inkomen: het overgrote deel van de Europese begroting
_________________________________________

(Engeland heeft trouwens sinds 1980 al een fikse korting. Toentertijd heel handig bedongen door de Iron Lady).