Zou het mogelijk zijn om uiteindelijk tot een WereldParlement te komen?

Een echt Planeet-bestuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je dat willen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, absoluut! een verenigde wereld? die samenwerkt? jaaaaaaaaaaa!!! :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het eerder een nachtmerrie dan een droom... Wat voor dingen zouden volgens jou binnen de jurisdictie van dat planeetbestuur moeten vallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles. en ik ga er dan van uit dat alles GOED geregeld word he... anders hebben we er net zo min wat aan als nu. (of hetzelfde). Ik ben een idealist, dat weet ik wel, maar dat weerhoudt mij er niet van om te hopen dat het goedkomt, en ook niet van mij voorstellen hoe het zou moeten zijn :-) Waarom denk jij dat het een nachtmerrie wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel: mensen verschillen. Je kunt niet alle mensen ter wereld onder hetzelfde recht laten vallen zonder het recht op zelfbeschikking met voeten te treden. Je zegt dat je ervan uitgaat dat het dan goed geregeld wordt. Afgezien van de vraag hoe naïef dat is, wat wil dat zeggen? Dat het geregeld wordt zoals *jou* goed lijkt? Of dat het geregeld wordt zoals het hele volksstammen op een *andere* manier goed lijkt? De wereld is niet verdeeld in alleen goed en fout, er zijn gevallen waarin tegengestelde systemen beide valide en redelijk zijn. De verschillen zijn gewoon te groot voor een planeetregering die niet over hele volkeren heen walst. En dat die verschillen er zijn, hoeft - mits er bepaalde basisrechten bestaan - helemaal niet slecht te zijn. Wie ben jij, om hele volkeren het recht te willen ontnemen zichzelf te besturen? Weet jij het dan zoveel beter? Dat was precies de gedachtegang van koloniserende landen, en zie hoeveel 'goeds' daaruit is gekomen. Nee, een planeetregering lijkt me allesbehalve een ideaal. En dat is al in het geval dat alles 'goed' zou gaan, dan heb ik het er nog niet eens over dat je in de praktijk zou moeten regeren samen met gevaarlijke gekken als een Ahmadinejad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg NIET dat iedereen op zelfde wijze geregeerd moet worden. Ik zeg wel dat er samengewerkt moet worden. Maar ik zie niet in waarom een planeetbestuur niet verschillende regio's verschillend kunnen besturen. Dat gebeurt nu ook, inclusief gekken. Als er een miljoen gekken zijn die de gekken steunen... tja, dan is dat zo, maar de hele rest van de wereld heeft dan ook een stem.
Ik vind jouw conclusies negatief. Ik mag dan een tikje naief zijn omdat ik niet exact in woorden kan uitdrukken hoe ik dat allemaal zou regelen, maar ik weet wel dat als de hele wereld positief probeert samen te werken, dat dit KAN.
Kijk even naar hoe iedereen samen kwam met hulp na de tsunami... Dat zegt dat t mogelijk is. Ik ontneem geen enkel volk zijn recht, want dat recht moet vertegenwoordigd zijn.
En nee, ik weet het niet zoveel beter, maar mensen zoals jij staan de echte positieve samenwerking in de weg door bij voorbaat uit te gaan van het feit dat het niet goed kan komen. en ja, dan lukt dat ook niet.
Bovendien, zo'n gek als Ahmadinejad komt niet eens aan de macht als de hele wereld moet stemmen. Onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet in dit soort gevallen niet alleen de best case scenario's bekijken, maar ook de worst case scenario's. De geschiedenis leert dat ook gevaarlijke gekken wel eens boven kunnen komen drijven in een democratisch proces. In dit geval: praktisch gezien kan je wereldwijd stemmen alleen regelen via een soort districtensysteem. En raad eens wie er in het district Iran prima in staat is verkiezingen te manipuleren? Ik ben overigens helemaal niet tegen positieve samenwerking, hoe kom je daar bij? Ik zie een wereldregering niet zitten, omdat ik ben voor samenwerking waar samengewerkt kan/moet worden, en voor zelfbeschikking waar iets beter op lokaal niveau geregeld kan worden. Je hebt alleen een wereldregering nodig voor samenwerking als je die samenwerking aan onwillige partners wilt opleggen. Wat dat betreft ben ik misschien juist positiever: samenwerking is mogelijk zónder ergens een overkoepelende staat van te maken. Dat is mijn positieve idee over de Europese Unie, en mijn positieve idee over de wereld. Samenwerking kan als de wil er is, en als de wil er niet is, zal een overkoepelende staat óf niet werken, óf totalitaire trekjes krijgen. In het eerste geval is zoiets zinloos, en in het tweede geval gewoon puur slecht. Waarom dan niet werken aan die goede wil? Daar hebben we met zijn allen veel meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het samenwerken ben ik het mee eens. "je hebt alleen een wereldregering nodig voor samenwerking als je die samenwerking aan onwillige partners wilt opleggen." daar ben ik het dan weer niet mee eens. Wat mij betreft kun je beginnen met een 'ere' regering, die alleen positieve wereldzaken mag stimuleren of zo... De samenwerking opleggen... dan is het geen samenwerking meer wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De samenwerking opleggen… dan is het geen samenwerking meer wel?" Exact mijn punt, de reden waarom ik samenwerking absoluut niet via een wereldregering zou willen regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw wereld regering werkt niet samen. De mijne wel :-)

Het beste antwoord

Het komt er zeker van omdat het nu eenmaal handiger is om dingen MET elkaar te regelen dan TEGEN elkaar te regelen. Dat 2e hebben we al 10.000-en jaren ervaring mee. Sinds we het 2e doorhebben worden de regel-eenheden sreeds groter. Van stam naar dorp, regio, land, aantal landen tot de vn. En we krijgen het steeds sneller steeds beter.
Ok, soms gaat het even wat minder, tot we het weer doorhebben. Daarom voert de heer W dus een achterhoedegevecht. Of wat gespartel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sinds het 1e bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeeel mooi antwoord!

Andere antwoorden (10)

Natuurlijk gebeurt dat...

De trend is globaal, hoe globaal kun je het hebben...

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu met het mislukken van Copenhagen, zouden ze alle, maar dan ook alle leiders die eraan meegedaan hebben moeten afzetten en dan overal nieuwe verkiezingen moeten uitschrijven en dan weer allemaal terug naar Copenhagen voor een GOED accoord...

Een wereldbestuur zou spijkers met koppen geslagen hebben, meteen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dit flut is ben ik het mee eens, dit akkoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk is dit akkoord flut, maar dit is nog géén wereldregering...
rose
14 jaar geleden
Dat regeringen altijd onmiddellijk spijkers met koppen slaan als dat gevraagd is, dat weten we uit ervaring.... Maar, goed, het moet, en zal, er toch maar van komen.
Neen.

Verschillen de meningen, culturen en gewoontes veel te veel voor...

En daarbij komt dat ik de Europese Unie al wel weer genoeg vind. Lang leven Zwitserland!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaar wordt volgens mij wel gestreefd in elk geval
ik wil niet cliché klinken, maar check de info over de NWO van de vrijtmetselaars? ook kwamen china en rusland al eens met een zogenaamd protoype wereldmunt. ook wouter bos sprak zijn voorkeur voor een wereldregering uit. er wordt achter de schermen zeker aan gewerkt! of het mogelijk is? uiteindelijk denk ik van wel.
amerika en europa kan je vind ik al als één gebied beschouwen. met alle onderlinge afspraken en afstemming van de economie etc op elkander. ja ik vind dat dit zeker mogelijk is uiteindelijk... wellicht kom ik hier nog even op terug als ik wat meer research gedaan heb.
leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben overigens zwaar tegen op een wereldregering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hangt dat er niet vanaf hoeveel zeggenschap ze krijgen over je en hoeveel positieve dingen ze misschien zouden kunnen bereiken? maar er dan een denktank van.
Uiteindelijk wel. Maar wanneer uiteindelijk is... er moet nog heel wat water door de Rijn, de Nijl, de Amazone en de Wolga stromen voordat men met elkaar eens is dat er een gezamenlijk belang is in het besturen van de Aarde als geheel.

Ik zal het niet meer zien gebeuren, want mijn levensverwachting telt geen honderden jaren meer.
itsme
14 jaar geleden
De ontwikkeling naar een wereldregering is denk ik onomtkoombaar. Steeds meer afspraken op mondiaal niveau zullen uiteindelijk leiden tot een 'vaste commissie', of iets dergelijks. Waar dan uiteidelijk de grens gaat liggen tussen een commissie en een wereldregering is redelijk arbitrair. Het is een glijdende schaal.

En we mogen toch hopen dat, op den duur, zo'n vaste commissie op democratische wijze zal worden aangewezen...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dát hoop ik ook ja... democratie waar het maar kan, en duidelijk vastgestelde en overeengekomen zaken voor waar dat niet goed gaat.
Naar een wereld regering wordt algestreeft vanaf de Romeinen. Op dit moment schijnt er een duistere groepering genaamd de NWO mee bezig te zijn. Voor meer info moet je maar eens googlen op NWO of new world order. Vrolijk zal je er niet van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar de klimaattop in Kopenhagen kijkt en ziet wat daar bereikt is,heb ik daar een hard hoofd in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegengestelde belangen voorkomt dit gelukkig!
Als Obama de beste man is die de US kan leveren en Balkenende de beste man is die Nederland kan leveren en als Van Rompui (?) de beste man is voor Europa, dan moet je toch niet denken aan nog grotere regeringen.
Vrolijke noot: als je Obama typt, dan zegt de spellingchecker dat ik dat moet vervangen door Osama. JaJa...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met uiteindelijk bedoelt over 10.000 jaar, dan zou het best kunnen omdat we toch niet weten hoe dan de situatie is, maar op korte termijn zie ik dit niet gebeuren. De belangen van de wereldbevolking zijn wel heel erg divers. De bevolking zou vertegenwoordigd moeten worden naar aantal, om iedereen evenredig te vertegenwoordigen heb je een parlement nodig van duizenden mensen. Het is dan wel heel erg moeilijk om tot consensus te komen. Ook is het zo dat de belangen van de westerlingen in het niet zullen vallen omdat zij naar aantal nu eenmaal met zoveel minder zijn dan bijvoorbeeld chinezen en indiërs, terwijl het westen op dit moment juist de meeste macht heeft in internationale betrekkingen. Ik denk dat het westen dan alles zou doen om een dergelijk parlement tegen te houden danwel te manipuleren zodat de grootste bevolkingsgroepen toch nog maar een marginale stem in het geheel zullen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierin moet werk en energie worden gestoken.
Dit is ons Europa! Ons gemeenschappelijk Europa, dat modern en sterk moet zijn. En wij willen dat onze burgers dat beseffen.