Werkt het geven van presentjes door goede doelen ?

er ploft net een dikke envelop van de ifaw op de mat, gevuld met kerstkaarten.
mij persoonlijk irriteert dat: ik heb er niet om gevraagd, en heb liever dat het geld naar de dieren gaat.

zou het toch zinvol zijn presentjes te geven?
lang niet alle goede doelen pakken het zo aan.

13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De wijze waarop het IFAW in Nederland fondsen werft wordt regelmatig bekritiseerd. Men stuurt potentiële donateurs bijvoorbeeld ongevraagd kaarten en kalenders met afbeeldingen van zielige dieren toe, tezamen met een acceptgirokaart waarin men wordt gevraagd de (ongevraagd toegezonden) zending te betalen. Deze praktijk zou ervoor kunnen zorgen dat sommigen zich fatsoenshalve gedwongen voelen te doneren, of ten onrechte denken dat zij deze spullen besteld hebben. Het IFAW beschikt anno 2008 niet over het CBF-keurmerk, een kenmerk dat aangeeft dat de giften van donateurs goed besteed worden. Eén van de redenen daarvoor is dat het dagelijks bestuur van de Nederlandse afdeling niet zetelt in Nederland, wat impliceert dat de Nederlandse donateurs zeer weinig invloed op de besteding van de door hen gegeven giften hebben.

Toegevoegd na 44 seconden:
Het IFAW werkt wereldwijd en heeft geen winstoogmerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bewijs heb ik er niet voor, maar ik denk dat zo'n organisatie als het IFAW wel een afdeling marketing oid heeft die uitzoekt wat effectief is en wat niet.
Waarschijnlijk levert dit dus meer op dan het kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus, maar als het werkt, waarom doen ze het dan niet allemaal?
de ifaw is gelukkig een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik al zei, ik denk dat er goed over nagedacht wordt, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk ook niet.
Misschien wordt er wel proefondervindelijk vastgesteld of het werkt en als dat zo is zullen anderen volgen en wordt je volgend jaar bedolven onder allerlei rommel waar je niet om hebt gevraagd ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
welja, vrolijk me maar op! ;)
Ja dat kost allemaal weer geld en dat wordt niet besteed aan het doel. Laat ze het anders aanpakken met een briefje lijkt me genoeg
13 jaar geleden
Door kadootje te geven, geven ze je het gevoel dat je iets aan hen verplicht bent. En dus zul je eerder een schenking doen.
Over het algemeen dan. Ik erger me er ook flink aan dat goede doelen kadootjes geven. Daar doneer ik 't niet voor.
Maar het principe zal wel werken, anders deden ze het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is moeilijk te onderzoeken en dit soort zaken worden door de marketing afdeling besloten. Maar ook zij zitten er vaak naast.
Mijn persoonlijke mening is dat het eerder tegengesteld werkt. Mensen denken al vlug van "hadden ze er niet wat beters mee kunnen doen?".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede vraag!! mij irriteert het ook mateloos nu maar heb toch jaren trouw gestort op al die fondsen die je zo'n set adresstickers sturen met een bedel/zielig brief erbij. Vond toen toch dat ik het niet kon maken ze te houden/gebruiken en niks te geven. Waarschijnlijk denken heel veel mensen er zo over dus helaas werkt het beter dan alleen een briefje sturen met een vraag om geld
13 jaar geleden
Heb jarenlang van die vrome kaarten gehad van De Zusters Van Mary Knoll, wat dat ook moge zijn tot ik er op een keer genoeg van kreeg en het hele zooitje ongefrankeerd retourneerde.
Daarna is het stil gebleven rondom Mary Knoll. Ik zou ook dit "cadeautje de zelfde behandeling doen ondergaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad een marketing strategie. Kosten en baten berekening. Aangezien ze dit vaker doen zullen de baten zeker de kosten overtreffen. Beurzen en deur tot deur of het stijgende aantal fondswervers op straat zijn eveneens een aardige kostenpost.