waarom worden in usa huizen van dunne houten planken gemaakt?

ik vraag me af bij extreme homemakeover zie je die huizen van dunne houten plankjes terwijl er in america zoveel hurricanes aardbevinen en tornados enzo zijn waarom worden de huize dan zo zwak gemaakt?

9 jaar geleden
8.9K
Antoni
9 jaar geleden
Lang niet overal in Amerika zijn er orkanen, aardbevingen en tornado's.
tinus1969
9 jaar geleden
De vraag is of de Nederlandse wandjes van gipsplaats sterker zijn dan die houten planken.
Hoe dan ook, juist met sommige van die natuurrampen geldt dat hout flexibel meebeweegt in plaats van te breken -huizen in het aardbevingsgevoelige Japan waren traditionele ook van hout.

Antwoorden (4)

Dat is omdat dat lekker goedkoop is. Er kunnen dan veel meer mensen een huis kopen. Terwijl dat in Nederland bijna niet lukt door de hoge eisen aan stevigheid, dubbele beglazing, spouwmuurisolatie, sanitaire eisen, brandbeveiliging, etc, etc.
9 jaar geleden
Hout is veel goedkoper, zeker in de VS waar er een overvloed van is.
Goed gebouwd is het duurzamer.
Warmer, mooier.
Traditie.
Bij schade door aardbeving of tornado veel makkelijker en goedkoper weer op te bouwen, vaak ook een eis van de verzekering in bepaalde gebieden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onze Nederlandse huizen kunnen de meeste verschijnselen die je noemt ook niet aan.
De schade aan een NL huis zal snel groter dan de totale prijs van een simpel Amerikaans huis.
Een huis van 50.000,- kan maximaal 50.000,- schade hebben. (niet helemaal waar want de inboedel gaat vaak ook kapot, enzovoorts)
Als er in NL een dak van een huis waait heb je al snel meer schade dan dat.

Daarnaast is het een kwestie van beschikbare grondstoffen.
Hier hebben we veel klei, daar hebben ze veel hout.
Om dezelfde reden wordt in o.a. Scandinavische landen veel hout gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de VS (waar ik in 2011 was) worden huizen veel minder lang bewoond dan in Nederland. Dat gold vroeger veel minder vooral aan de (toen) vrij rijke oostkust waar je dan ook fraaie huizen van steen of zwaar uitgevoerde vakwerkhuizen ziet. Maar de Amerikanen verhuizen gemiddeld heel vaak, dus hebben ze meestal minder zin om veel in hun huis te investeren. En anders dan bij ons (en met Duitsland is het verschil nog veel groter) bouwen ze nooit voor de eeuwigheid.
Tenslotte zijn de normen vaak minder streng (niet de normen voor tijdens het bouwen maar die van het gebouw als dat gereed is). daardoor kunnen ze met veel lichtere constructries volstaan (vinden ze daar): goedkoop en snel, dus.