Wat is de grootste verkeersergernis in Nederland?

Wordt dat ook echt zo ervaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

1. Schokkende rijders. Als ik b.v. op een zebra wil oversteken, komen auto's vaak niet langzaam toerijden, maar maken veel snelheid en remmen pas op het laatste moment af. In landen als Zweden zie je auto's langzaam en gelijkmatig een zebra naderen.
2. Auto's wachten vaak niet totdat ik een zebra over ben, maar beginnen dan al weer een metertje te rijden.
3. Inhaalmanoeuvres. Wekt een onrustige sfeer, ook als bijrijder.
4. Hard rijden over smalle weggetjes.
5. Brommers, fietsers, scootmobielers, enz., die over het trottoir rijden met een gang sneller als voetgangers.
6. Het veelal ontbreken van ongelijkvloerse voetgangersoversteekplaatsen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Bumperkleven, echt verschrikkelijk. Alsof ze daardoor eerder op de plaats van bestemming zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bumperkleven en altijd maar op de tweede baan blijven rijden dus niet naar rechts gaan
13 jaar geleden
Ik als nog-niet-autorijder vind het het meest vervelend als een auto midden op het fietspad van de rotonde stil gaat staan en je moet gaan wachten tot hij de rotonde op kan. Ik woon in het heuvelige limburg en als je dan naar onder komt gereden en je wilt gelijk door rijden de volgende heuvel op denk je dat je een vaartje hebt, moet je remmen voor een auto..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
File!

Toegevoegd na 1 minuut:
En flitspalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Files
en de rare afspraken over het aantal kilometer dat op dat moment gereden mag worden.
Dat er op en het ene moment de auto 100 mag rijden, nog geen paar 100 meter verder mag je 120 en door een onverwachte verkeershinder waardoor er opeens vanuit het niets nog maar 80 gereden mag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bumperkleven, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
En maar zitten douwen en douwen.
Ga je niet snel genoeg aan de kant, dan met de lichten knipperen, desnoods toeteren, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Stelletje idioten!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, een vette plus voor je antwoord.
Wat je schrijft zie ik dagelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef toe, het schiet wel op, want vóór jou rijdt verder he-le-maal niemand op de snelweg. Dus douwen ze één auto weg dan kunnen ze eindelijk doooooorrijden.
Zo zinvol, dat gedouw... Ik zou weleens een bloeddrukmetertje willen omhangen bij zulke rijders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak ze terug! Achterruitenwissers een paar keer vrolijk laten wapperen of, indien voorradig, kinderen op de achterbank vriendelijk naar de douwer laten zwaaien... En vervolgens tergend langzaam naar rechts gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben ze bij mij pech. Dan ga ik steeds langzamer rijden...
+
Hier is de top 10.
Dan weet je alle ergernissen ;-)

1. (1) Bumperkleven – 19,3%
2. (3) Agressief rijgedrag – 14,6%
3. (2) Rijden met alcohol/drugs – 12,9%
4. (4) Onnodig links rijden – 10,0%
5. (7) Zondagsrijders – 5,7 %
6. (-) Bekeuringen van hele kleine snelheidsovertredingen – 5,3 %
7. (5) Geen richting aangeven – 5,0 %
8. (6) Op het laatste moment ritsen/invoegen – 4,1 %
9. (-) Te langzaam rijden – 2,9 %
10. (9) Drempels – 2,9 %
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Dit is ook geen lijst waar ik me aan erger, maar zo'n lijst komt tot stand, door een aantal automobilisten te vragen wat hun ergernissen zijn. En dan krijg je zo'n lijst. De vraagsteller vroeg "wat is de grootste ergernis" en vroeg niet "wat vind jij de grootste ergernis".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh nou snap ik het beter Bierdopje!
Ik kan het denk ik wel verklaren. Als de weg 4-baans is, (dus 2 banen per richting) en je wilt lekker even opschieten, dan is het nogal irritant als er steeds mensen zijn die langzamer rijden, voor je zitten.
En het gebeurt erg vaak. Veel mensen halen een vrachtwagen in, en blijven dan links rijden, terwijl rechts vrij is om te rijden. De regels zijn dan ook, dat je naar rechts moet. Het stoort mij persoonlijk niet zo, omdat ik 100 km per uur hard zat vind, op de snelweg. Ik kom het dus niet zo vaak tegen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! ;-)
Eigenlijk mogen mensen zich dan niet ergeren omdat ze te hard rijden. Maar niemand vraagt zich af, of hij zich MAG ergeren. Mensen ergeren zich gewoon, en zeggen dat ook gewoon in zo'n enquete. Maar, om het nog even goed af te sluiten. Als je 120 mag, en dat ook rijdt, is het natuurlijk wel irritant als er steeds auto's voor je zitten op de linkerbaan die 90 rijden.
En dat komt echt veel voor hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nummer 1 en 4 horen bij elkaar (de bumperklevers zeggen 4, de 'bekleefden' zeggen 1).
Nummer 8 is wel grappig, omdat dat juist volgens de regels is. Gebruik de hele invoegstrook en ga pas op 't eind echt er tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stippel, ik denk dat ergernis nummer 8 meer slaat, op automobilisten die zo ver mogelijk doorrijden op de invoegstrook, bij files. En dan op het allerlaatste moment invoegen, om al die stilstaande auto's vóór te zijn.
Dat is misschien volgens de regels, maar is wel een beetje irritant.
Want vaak lukt dat dan niet, en wordt er ook nog een stuk vluchtstrook meegenomen. Ik dacht trouwens dat de regel was, dat je moet invoegen als dat kan, en niet dat je die hele invoegstrook moet benutten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is het!
Deze schijnt ook aardig in opkomst te zijn:
"Onzichtbaar werken vormt bij wegwerkzaamheden de grootste ergernis van weggebruikers. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 800 automobilisten en 400 vrachtautochauffeurs ".
Zie:
http://www.verkeersnet.nl/3915/onzichtbaar-werken-grootste-ergernis-bij-wegwerkzaamheden/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai Bierdopje, Het feit dat er wel verkeersbeperkende maatregelen zijn getroffen (afzettingen, borden, snelheidsbeperking e.d.), maar dat er zichtbaar géén werkzaamheden plaatsvinden.
Het doel of de functie van de beperkingen is dan niet duidelijk en wordt als ergerlijk ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit soort situaties tegenkomt, kun je die ook melden bij 0800-8002, ze gaan daar binnenkort echt iets aan doen want half Nederland ergert zich daar aan. Het is een hoop werk voor de aannemers om telkens 'de bordjes te draaien' en dat ook op de goede momenten te doen. En het wisselen van de borden geeft ook weer verkeersoverlast. Daar is vast technisch wel iets op te bedenken, kost alleen tijd en geld.
Dat ik overdag voor een ritje met de bus 1,40 betaal en voor dat zelfde ritje 1,80 moet betalen in de avond uren, omdat de bus dan een langere route neemt. Dat die bus dan een andere route neemt is toch niet mijn probleem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de file constant van baan wisselen en in het midden van de weg gaan rijden en dan geen richting aangeven.

Oudjes die achter het stuur zitten en iedereen van rechts voorrang geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de andere antwoorden om ook dit vind ik irritant

het bordje wat ze hebben neer gezet nadat ze een heleboel hoge drempels in de weg hebben geplaatst met de tekst En hoe hard rijd u nu? Zo irritant.

En fietser die op een voorrangs weg fietsen en die dan zo ineens links af slaan net voor je autootje langs, en dat je dan flink op de rem moet gaan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind op een kleine weg en dan van die fietsers die met zijn 3en naast elkaar fietsen waardoor je er met de auto niet voorbij komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd... Erg irritant, maar daar is de toeter voor uitgevonden. (6)
Flitspalen en polities met flitsapparatuur, verstopt achter een pilaar van een viaduct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het verkeer mensen die op hun dooie gemak oversteken terwijl jij achter het stuur zit
het lijkt wel pesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De persoonlijke stippel-ergernissen:

Als automobiliste: Mensen die niet kunnen ritsen, en denken dat ze bij het bordje 'ritsen over 300 m.' al meteen hun auto tussen het verkeer moeten proppen, of, erger nog, als jij netjes doorrijdt tot het einde van het ritsvak, je er niet tussen laten omdat ze je asociaal vinden.

Als fietser: automobilisten die geen voorrang verlenen van rechts of stopborden negeren, mede-fietsers die vinden dat ze geen licht op hoeven, scholiertjes die tergend langzaam met z'n drieën naast elkaar fietsen terwijl ik er met 'warp nine' langs wil om de trein te halen, onduidelijke combi-zones in de stad waar je elk moment een voetganger op je stuur hebt of er door diezelfde voetgangers foutief op gewezen wordt dat je door voetgangersgebied aan het fietsen bent.

Inderdaad, ik erger me als fietser vaker dan als automobiliste...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen met een dikke leasebak en een volgevreten kop die zogenaamd belangrijk zijn, en een rijsteil erop nahouden alsof iedereen rekening met hun moet houden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fietsers zonder verlichting en ook nog zonodig donkere kleding moeten dragen in de wintermaanden.je ziet ze vaak te laat buiten je schuld om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oneigenlijk, te laat invoegen
en dat doen middenin de file