Hoe ontwikkelen mensen smaak?

in de zin van iets mooi vinden of juist niet.
niet qua eten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Door 'het' aandacht te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door blootstelling en je te verdiepen in achtergronden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Iets mooi vinden heeft te maken met dat het associaties bij je oproept die plezierig zijn en dat er een bepaalde geometrie in zit (zoals symmetrie en de gulden snede) maar ook door kleur(combinaties) die passen bij het voorwerp, de beleving.
Door je voor dingen te interesseren ga je het leuk vinden en ontwikkel je zowel je gevoel als je kennis van zaken.
Onze menselijke hersenen "wennen " via frequente blootstelling aan iets en gaan dat daarom soms al mooi vinden.

Zo viel mij op dat er vroeger na de reclame op de radio ieder uur een "plaat van de week" gedraaid werd.
Naar mate de week vorderde ging ik het nummer vaak meer waarderen.

Dit is slechts als voorbeeld bedoeld.
Dus door beleven en herhaling ontwikkelen we onze smaak.

Het is niet altijd zo dat je iets meer gaat waarderen omdat je er vaker aan blootgesteld wordt, soms staat het haaks op je werkelijke smaak en dan krijg je er meer een afkeer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doormiddel van inspiratie opdoen, of je eigen oordeel
kunnen vormen op basis van informatie.