Het Wilhelmus is geschreven tussen 1568 en 1572 - het exacte jaar van schrijven is nooit echt achterhaald - en is daarmee het oudste volkslied ter wereld.

Wel heeft het Japanse volkslied de oudste tekst - 9e eeuw – maar de muziek bij die tekst is pas in 1880 geschreven. Het Wilhelmus mag zich dus met recht het oudste volkslied van de wereld te noemen.

Een studie van dr. A.C. den Besten (Leiden, 1983) wijst uit dat ons volkslied hoogstwaarschijnlijk geschreven is in de zomer van 1570. De muziek is afkomstig uit Frankrijk, waar hij door Franse soldaten werd bedacht tijdens de belegering van de stad ‘Chartres’ ten Zuiden van Parijs. Auteur is waarschijnlijk Marnix van St. Allegonde echter sommigen beweren dat het Coornhert is geweest.
Het Wilhelmus is een ode aan Willem van Oranje en alhoewel het lied uit de zestiende eeuw dateert, is het pas in 1932 het officiële Nederlandse volkslied geworden. Uitgebreide informatie over het Wilhelmus, de betekenis van het Wilhelmus of wie Willem, Prins van Oranje was, is te vinden op de site van het Wilhelmus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De auteur van het Wilhelmus is niet Marnix van St. Aldegonde, maar zeer waarschijnlijk Petrus Dathenus / Pieter Datheen (1531-1588). Dit is de conclusie van een gezamenlijk onderzoek in Nederland en Vlaanderen, van een paar jaar geleden.
Deze bekeerde katholiek was o.a. voorzitter bij de Synode van Dordtrecht (1578), vertaalde de Heidelbergse cathechismus en was predikant te Gent, waar hij Willem van Oranje heeft ontmoet.
Er zijn meerdere landen die claimen het oudste volkslied te hebben.

Een van die landen is Nederland, omdat het Wilhelmus geschreven en gecomponeerd is tussen 1568 en 1572. Echter, na de oprichting van het Koninkrijk gebruikte men het 'Wien Neerlands Bloed', speciaal geschreven voor het nieuwe koninkrijk. Eind 19de eeuw ontstond er een discussie over het gebruik van het Prinsenlied (het Wilhelmus), eveneens of het op de nieuwe of de oude toonzetting beruikt moest gaan worden. Uiteindelijk werd pas in 1932 het Wilhelmus officieel het volkslied.

Het Japanse volkslied Kimigayo heeft echter de oudste tekst van alle nationale volksliederen. Het is een gedicht uit de Heianperiode (794-1185), maar werd pas op muziek gezet in 1880; een melodie van 11 jaar eerder werd afgewezen. Met een lengte van 11 maten en 32 karakters is het ook een van de kortste volksliederen in de wereld dat momenteel nog in gebruik is.

Het eerste volkslied dat officieel werd goedgekeurd als volkslied was het Spaanse volkslied Marcha Real, namelijk in 1770; de oorsprong is onduidelijk, maar het zou zijn oorsprong vinden in de zestiende eeuw in Venetië of het zou zelfs gecomponeerd zijn door koning Frederik de Grote. Het is ook een van de weinige volksliederen ter wereld dat geen officiële tekst heeft.