Waarom hebben de meeste mensen een hekel aan MOETEN en Verplichtingen?

Ik merk het steeds vaker aan mezelf.. MOETEN daar gaan soms mijn nekharen van overeind staan. Verplichtingen ook zoiets als moeten? Is het de instelling die je ervoor hebt gecreëerd? En het er maar tussen moeten proppen want we hebben het al zo druk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Omdat we al ongeveer vanaf de jaren 60 leven in een maatschappij waarin we stap voor stap geleerd hebben wat onze rechten zijn, en het begrip plicht is een beetje ondergesneeuwd, een vies woord geworden bijna.

De tijd van eerst plicht dan genoegen ligt inmiddels voor veel mensen achter ons, en door de enorme hoeveelheid vrije tijd die we hebben en de voorbeelden van alle leuke dingen die je kunt doen in met name de media hebben we helemaal geen 'zin' meer in dingen die 'niet leuk' zijn, en volgen we liefst van 's morgensvroeg tot 's avondslaat onze lolletjes en pleziertjes.

Door het sociale stelsel dat we hebben opgebouwd is de noodzakelijke druk achter veel 'moetens' weggenomen, en ongebreideld genot en feestvieren, dat vroeger een zeldzaamheid was om hardverdiend oprecht van te genieten, is bijna een must geworden, maar zonder de voorafgaande noeste arbeid, is het wel een beetje leeg geworden allemaal.

Natuurlijk is het mooi dat veel sociale en maatschappelijke verplichtingen zijn weggevallen, maar op veel plekken is het kind wel met het badwater weggegooid. Sommige mensen zijn zo doorgeslagen in hun vrijheid, dat ze zelfs moeten werken en moeten slapen of rekening moeten houden met een ander zouden willen afschaffen (en dat laatste vaak ook al gedaan hebben). Met als gevolg dat die onbeperkte persoonlijke vrijheid er voor heeft gezorgd dat we elkaar tegenwoordig veel meer in de weg zitten.

De crux zit in je laatste zin : het er maar tussen moeten proppen wat we hebben het al zo druk. Waarmee ??? Prioriteiten stellen is ook een kunst, die vooral twintigers en dertigers nog maar matig beheersen (zei de oude doos). Meestal is het een kwestie van nog meer eigen pleziertjes in die 'schaarse' vrije tijd willen stoppen, waar lang niet meer zo van genoten wordt als van de welverdiende, zeldzame pleziertjes van vroeger. Zelfs die worden al als een verplichting gezien als je zelf iets leukers kunt bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat zie je ook aan de manier van vakantie vieren. We moeten weg, we moeten het leuk hebben, we moeten Sinterklaas en Kerst vieren. We moeten omdat de ander het ook doet, vreemd eigenlijk. +1

Andere antwoorden (17)

Het woord "moeten"te vervangen in willen en kunnen.Je moet niks.Als je iets graag wil kun je het door tijd vrij te maken.En wil je en kun je niet ,dan doe je het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord "moeten " heeft ook vaak een zware lading ,ook voor je zelf .Het kan verlichten door je zelf te vragen wil ik het? zo ja dan kan ik het ook opbrengen.
Als je nee zegt op iets maak jij die keuze daar is niets mis mee ,en ligt het bij die ander hoe die daar op reageerd.Je mag grenzen hebben ,je kwetst jezelf als je maar moet en moet.Je mag ook naar jezelf luisteren. Iemand kwetsen daar ben je niet op uit. Als je nee op iets zegt kun je altijd zeggen liever een andere keer.Het komt me niet uit.
Ik heb een hekel aan moeten. Waarschijnlijk omdat ik al zoveel van mezelf moet. Daar past moeten van buitenaf niet meer bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mensen steeds meer betutteld worden en zich aan regeltjes moeten houden. Iets is verplicht of verboden. En daar kun je wel eens van balen, want je doet er niets tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen hekel aan moeten..Dat is namelijk niet anders en heb me daar bij neergelegd..Ik moet werken..eten..drinken..boodschappen doen..poetsen..medicijnen innemen..dat is gewoon niet anders en ik draag mijn lot;-)

Verplichtingen heb ik wel een hekel aan..bijvoorbeeld verjaardagen bah bah..ik doe het dus ook niet..als ik daar geen zin in heb zeg ik het gewoon..

Dus ben eerlijk en dan zul je er een stuk minder hekel aan hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hekel aan moeten, omdat ik vind dat ik zelf een keuze mag maken of ik iets wil of niet.
Er zijn maar een paar dingen die moeten: ademen, mijn hart moet blijven kloppen e.d.
Voor alle andere dingen heb ik een vrije keuze.
Natuurlijk worden beslissingen en keuzes beïnvloedt door de gevolgen. Maar ik moet niet stoopen voor rood licht. Ik kies ervoor om het wel te doen. Om te voorkomen dat ik in gevaar kom, omdat ik me aan de regels wil houden, en omdat ik geen boete wil.
Maar het is en blijft een vrije keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra ik iets MOET, gaat bij mij ook alles op slot. Ik wil dan meteen niet meer ;-)
Zodra ik echter merk dat het weer zover is, schroef ik de hoeveelheid die ik doe terug.
Als het voelt als moeten, is voor mij de belasting gewoon te zwaar, en is het tijd voor rust. Wát er ook moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij een hekel hebben aan dingen die anderen als het ware voor ons bepalen, waardoor je je verplicht voelt, en denkt dat iets moet.... Maar je moet helemaal niks... je mag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de moderne mens, rechten ja, plichten nee...

Ambulance moet binnen de streeftijd arriveren. Alles waar men recht op heeft, moet zo snel mogelijk geregeld zijn, maar plichten komen later... of niet...

Dit is de moderne mens, ik kan zeggen dat je FIT bent, je past je snel aan, aan de normen en waarden van de moderne mens...

En daarom voel je dat zo, wat je in de vraag stelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zij het alweer met elkaar eens geloof ik.
Er zijn altijd bepaalde dingen die MOETEN. Je moet je bv aan de verkeersregels houden, je moet slapen, eten, naar de wc, maar je moet ook je huur betalen, je hypotheek of de rekeningen. Je moet je moet.... dat wekt weerstand op, maar bij veel dingen die moeten heb je geen enkele inspraak.
Verplichtingen zoals verjaardagen moeten niet vind ik. Ik maak zelf uit of ik ga, als ik ga heb ik er zin in en zo niet... dan zien ze me ook niet. Met de kerst bij mijn schoonfamilie eten als verplichting? nee dank je. Als ik er zelf zin in heb... graag.
Ik denk dat veel mensen zich verplicht voelen tegenover hun naasten... familie, vrienden, buren etc. Dat is sociaal gezien netjes en correct. Vaak wordt het ook niet in dank afgenomen als je je onttrekt van de verplichtingen zoals verjaardag of buurtfeestjes.
Mij wordt het zelfs niet in dank afgenomen als ik mijn eigen verjaardag niet wil vieren....
Je sociale verplichtingen creeer je zelf denk ik... gewoon eerlijk zijn en zeggen tegen jezelf: ik heb hier geen zin in dus ik ga niet... is erg moeilijk en wordt soms als asociaal bestempelt. Maar zo kom je er wel onderuit.
Verplichtingen die moeten volgens de wet... kom je helaas niet onderuit. Nederland heeft nou eenmaal veel regeltjes en wetjes... niemand is eigenlijk vrij om te doen wat hij zelf wil in veel dingen.
Ik heb ook een hekel aan verplichtingen en het moeten van iets... gewoon omdat ik zelf wil bepalen wat ik doe en hoe ik mijn dagen invul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dingen 'moeten' roept meestal een gevoel op bij iets wat je niet wilt.
Kijk maar eens bij jezelf, als je bv zegt; we moeten vanavond naar een verjaardag, dat geeft al aan dat je er geen zin in hebt.
Maar als je aangeeft ; we gaan vanavond naar een verjaardag, dan heb je wel zin in die verjaardag.
Het 'moeten' van iets roept een gevoel op van weerzin, iets doen, terwijl je liever iets anders doet die avond, je doet dus iets, tegen je zin in.
Je ontkent als het ware jezelf, je gevoel..
Het gevoel dat je bv die avond liever voor de tv wilt hangen en niks doen.
Hoeveel makkelijker kunnen we het ons maken, door eens eerlijk te zijn , en eens aan te geven dat we die avond een keer niet komen, maar een ander avond afspreken, die we zelf willen.
Wel zo gezellig, zowel voor jezelf als voor je gastvrouw, die heeft er ook niks aan als je daar een beetje chagrijnig zit te wezen, omdat je bv moe bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MOETEN is verschrikkelijk, wie vindt dat ik dat MOET?
Vind ik dat zelf of bepaalt een ander dat voor mij?
Als een ander zegt dat ik iets MOET dan wordt het al ingewikkelder

Lekker lui en ontspannen zijn , nog in je ochtendjas rondlummelen en dan ontdekken dat je iets MOET!

Nee he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze dan niet uitkomen wat ze wouden hebben.
Soms kan verplichtingen een mens zo irriteren zodat hij/zij helemaal gek van wordt. Daarom hebben sommige mensen gewoon een hekel aan.
Ik hewb dat soms ook.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat/ging bij mij niet anders. Op het werk dingen 'moeten' doen, het gevoel hebben dat ik in het sociale verkeer 'moet' handelen om de ander een goed gevoel te geven. Afijn, ga zo maar door.

Wanneer ik de dingen als 'moeten' ervaar klopt er iets niet. Bijvoorbeeld op mijn werk. Ik werkte 39 jaar voor een bank. De laatste jaren met steeds meer tegenzin. Steeds meer regeltjes en eisen waar je aan 'moest' voldoen. Ik was het zat.

In deze situaties werd mij langzaam duidelijk dat ik een handeling verrichte die ik niet zinvol achtte. Mijn ziel riep om aandacht. Hij /zij liet mij voelen dat dit 'werk' niet meer bij me paste. Een roep om mijn gevoel/intuïtie te volgen.

Kort gezegd: Wanneer "moeten" ervaren wordt is er een discrepantie tussen verstand en gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens heeft een natuurlijke drang naar vrijheid. Daarin past het MOETEN niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dingen die 'moeten' zijn vaak minder leuk dan dingen die 'mogen' :)

Ik word altijd vrij recalcitrant als ik van iemand anders hoor dat ik iets 'moet'. Niet op mijn werk overigens, tenminste binnen alle redelijkheid dan...

Maar vooral met huishoudelijke dingen, als mijn vriend zeurt dat hij meer doet dan ik en 'dat ik zou moeten...'
- ik moet echt HELEMAAL NIETS namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me een cultuurgegeven. In veel andere landen is dat namelijk niet het geval; ik heb het gevoel dat mensen die het erg vinden om te horen dat ze iets moeten erg gevoelig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen weten zalf wel wat er gedaan moet worden. Van wie moet het? en waarom? Ieder mens kent verantwoordelijkheid, niet alleen diegene die zegt dat het moet.