Er zijn landen waar het de gewoonte is dat mannen elkaar kussen als begroeting. Als je dit niet zo aangenaam vindt hoe breng je dit aan?

Als je uit een cultuur komt waar dit niet de gewoonte is,
dan is het toch altijd even wennen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K
zondag
13 jaar geleden
Laat het gewoon gebeuren, laat gaan! Je gaat er niet dood van. 's Lands wijs 's lands eer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij gaat naar een ander land waar het die gewoonte heeft. Dan kun je mijns inziens niet anders dan je daar aan aan te passen. Wij Nederlanders zoenen zelfs drie maal.. Wie zit daar op te wachten als je hier op vakantie bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg: dan maar snel wennen. Misschien helpt het je om bewust te bedenken dat je heus niet wordt gezoend omdat de andere man op je valt. Die kussen zijn daar net zo onschuldig al een hand hier. Hier staan we op onze achterste benen als iemand uit religieus-culturele overwegingen weigert vrouwen een hand te geven. En terecht, wat mij betreft. Maar dan is het niet redelijk als wij ons niet aanpassen aan de groetconventies in een land waar we zelf te gast zijn door te weigeren een man te kussen.

Het beste antwoord

Het zou tamelijk onbeleefd zijn de mannen die je willen omhelzen van je af te duwen of andersinds af te weren. Je maakt daarmee een heel slechte indruk. Je hoeft niet echt te kussen; elkaar bij de schouders pakken en de wangen naar elkaar toebrengen en licht beroeren is al genoeg. Mijn antwoord op je vraag is dat je dit beter niet "aanbrengt" zoals jij dit noemt (duidelijk maakt dus), maar de gewoontes van het land respecteert.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als je het niet prettig vind , geef je een hand en hou je wat terug...
vaak word het dan al snel begrepen...
in italie groeten mannen elkaar ook en geven elkaar een kus op de wangen,
voor hun is het ook raar dat nederlanders dat niet doen, ieder land zijn gewoontes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
steek je hand ver naar voren uit, zodat je de hand kan schudden terwijl je lichaam nog een behoorlijke afstand houd.ik weet niet of het over familie of vrienden of vreemden gaat,maar ik als het over nog onbekende mensen gaat, dan maak je zorgen om niks.dan wordt er nog niet gezoend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons (Vl) is at ook een gewoonte geworden , bij de jongere generatie (begroeten op zijn Frans) , maar dat wordt eigenlijk alleen gedaan tussen vrienden , niet bij onbekenden.
Dat zie je ook in Arabische en Turkse culturen .
Persoonlijk vind ik dat heel normaal.
Wanneer je 'echte ' vrienden hebt in die cultuur , kan je dat gewoon zeggen .
Of zoals een vrouw die U wilt kussen , op een fuif , waarvan je het niet apprecieert : beetje van wegduwen ... ze zal het onmiddellijk begrijpen ,hoor.

Toegevoegd na 22 minuten:
Of doen zoals mijn Zweedse buurmeisjes , die kussen zelfs geen mannen , ze doen alleen de beweging (lekker faken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
turkije

Toegevoegd na 41 seconden:
je geeft voordat diegene je een kus kan geven een hand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hou sowieso niet van zoenen
ik vindt het vies om zo dichtbij iemand te komen(die niet jou partner is).

zelf handje schudden hoeft voor mij niet .

gewoon elkaar groeten met een brede smile en de blik in je ogen en lichaamshouding ,
tonen mij je enthousiasme.

en dat sommige mannen dat wél doen moet kunnen .

men moet ophouden met de afgunst tegen mannen die elkaar mogen .

ieder zijn ding .

als iemand dat niet leuk vindt moet die zijn hoofd afwenden.
ieder in zijn waarde laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mannen uit andere culturen elkaar zo nodig willen/moeten kussen..moeten zij dat zelf weten.

In géén geval pas ik mij aan hun gewoontes aan omdat ik al loopt te grillen als ik op de tv dergelijke situties, vaak zelfs close up, voorgeschoteld krijg.

Word ik plotseling met zo'n situatie geconfronteerd..dan is dat ook geen probleem voor mij. Ik weiger gewoon. Ik zeg dan eenvoudig: "Nee, dat doe ik niet"

En als men dat raar vindt van mij. Wel, dan vindt men dat maar raar. Dat is niet mijn probleem.

Groet,

Ton