Kan ik gratis een pasje krijgen van de bibliotheek (16jaar)??

Ik ben 16 kan ik dan gratis lid worde

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag er vanuit gaan dat deze vraag over Nederland of België gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja indd ik woon in nederland
Amadea
11 jaar geleden
Per plaats is het in Nederland verschillend wat je moet betalen voor de bibliotheek. Als je de plaats vermeldt kunnen wij opzoeken wat bij jouw vestiging de prijzen zijn. Het is onterecht dat ik drie negatieve duimen voor mijn antwoord heb gekregen want de kans dat jij niet gratis kunt lenen is aanmerkelijke groter dan dat het wel zou kunnen...

Het beste antwoord

Dat ligt er aan waar je woont.

In den Haag is het voor kinderen en jongeren tot 18 jaar gratis.
In Haaksbergen betaal je € 14,25 per jaar.
In Ijmond Noord is het gratis voor 16 jarigen.
In Eindhoven kost het € 8 euro per jaar voor een L-abonnement: Onbeperkt lenen van boekmaterialen; onbeperkt lenen van cd-rom/dvd tegen leentarief; maximaal 15 boekmaterialen tegelijkertijd.

Dus nogmaals: Ga naar de bibliotheek van je woonplaats of zoek die op internet op.
En dan weet je het!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon in eindhoven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dan lees je dat het daar niet gratis is,
maar € 8 euro per jaar kost.

Andere antwoorden (2)

In de meeste bibliotheken is het lidmaatschap voor de jeugdafdeling gratis, maar zodra je boeken van de volwassenenafdeling gaat lezen moet je er wel voor betalen. Alleen jouw schoolbibliotheek leent misschien gratis uit.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is overal anders, soms moet je vanaf 12 of 14 jaar al betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij ons mag je tot 18 jaar gratis lenen, en vanaf 12 jaar ook gewoon op de volwassenen-afdeling
Tot je 18de kan je gratis lid worden van de openbare bibliotheek.
Wat je exact kan lenen met dit lidmaatschap verschilt per bibliotheek, soms alleen jeugd boeken, maar bij andere bibliotheken mag je alles lenen.

Toegevoegd na 10 uur:
Heb de regelgeving rondom de abonnementen gevonden. Het is de gemeente die bepaalt hoeveel het kost, maar voor jongeren onder de 18 mag maar maxima de helft gerekend worden van een 'volwassen' abonnement

Elke bibliotheek kan zelfstandig de hoogte van de contributie en andere voorwaarden bepalen. Er wordt evenwel een uitzondering gemaakt voor de hoogte van de jeugdcontributie. Deze mag niet hoger zijn dan de helft van de contributie die de bibliotheek aan leden van 18 jaar en ouder vraagt. Dit is vastgelegd in de Wet op het specifiek cultuurbeleid
 (1994). Artikel 11a zegt hierover: 'Voor het uitlenen van gedrukte werken in openbare bibliotheken aan personen beneden de leeftijd van achttien jaren wordt slechts een contributie of andere geldelijke bijdrage geheven, indien het college van gedeputeerde staten of het college van burgemeester en wethouders dat de openbare bibliotheek bekostigt of in stand houdt daartoe heeft besloten. De contributie of andere geldelijke bijdrage bedraagt ten hoogste de helft van de contributie of andere geldelijke bijdrage die wordt geheven van personen die achttien jaren of ouder zijn.'

Toegevoegd na 10 uur:
Sorry voor het ontbreken van de bron..... Kan m niet meer vinden. ;(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn bibliotheek is het maar tot 12 gratis. Daarna betaal je aangepast tarief tot je 18de en vanaf je 18de betaal je de volle mep ;-) Het beste kan de vraagsteller het dus even navragen aan de bibliotheek bij hem/haar in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is inderdaad overal anders, hier is het tot 14 jaar gratis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus van mij.
Nelly geeft aan waar de gemeentes zich aan moeten houden, daarna is het aan iedere gemeente om wel of geen geld te vragen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pokemon, dat deed Nelly pas na 10 uur ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt gelijk.
dus de minnen zijn voor het eerste deel van het antwoord, mijn plus voor het tweede deel.