Hebben we met deze uitslag een kabinet voor 1 juli?

De VVD heeft gewonnen en heeft dat aangegeven, zouden ze dat voor elkaar kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kan het me niet voorstellen dat dat gebeurt. De snelste formatie ooit in de geschiedenis van Nederland heeft volgens mij zo ongeveer 50 a 60 dagen geduurd, en dat was een eenvoudige formatie met partijen die het al op heel wat punten eens waren. De verdeeldheid tussen de mogelijke coalitiepartijen is zo groot dat het wel een tijdje duurt voor er echt een nieuw kabinet is. Ik denk dat we nog wel een zomertje aan Balkenende vast zitten als demissionair premier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Rutte wil dat wel, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren.

Gemiddeld heeft het altijd zeker 3 maanden geduurd en nu zou hij het in 3 weken doen...
Lijkt me erg lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk niet. Er was vandaag een interview waarin aangegeven werd dat ermee gerekent moet worden dat het formatieprocess wel tot eind augustus zou kunnen gaan duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zijn vroegst schat ik in begin augustus.
Alleen al het overleggen over een regeer accoord zal tijd vergen. Zelfs als de partijen goed met elkaar door een deur lijken te kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal moeilijk worden. VVD neemt het voortouw, maar de verschillen met zowel PVV als de PvdA zijn groot. PVV heeft economisch totaal tegenovergestelde standpunten en het PvdA en de VVD zien elkaar ook niet zitten. Daarnaast is het niet zeker of het CDA uberhaupt wil gaan regeren. Het is een hele lastige opgave hieruit een coalitie te vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet realistisch.

1. Eerst wordt door de koningin een informateur benoemd.
Deze krijgt de opdracht om een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden om een kabinet te vormen. Hij/ zij gaat dus bij alle partijen langs om de wensen en mogelijkheden te bekijken.

2. Welke partijen?
De informateur stelt vast welke partijen met de meeste kans op succes met elkaar kunnen gaan onderhandelen en welke partijen afvallen.

3. Onderhandelingen
De geselecteerde partijen gaan onder leiding van de informateur met elkaar onderhandelen om tot een regeerakkoord te komen. Ook is het goed mogelijk dat hier nog een kink in de kabel ontstaat en dat zij er niet uitkomen, dan begint het proces weer van voor af aan, vaak met een nieuwe informateur.

4. Verdeling ministersposten
Als de mogelijke coalitiepartijen het in grote lijnen eens zijn over het regeringsprogramma wordt er onderhandeld over de verdeling van de verschillende ministersposten en staatssecretariaten. Dit is vaak nog veel moeilijker dan het lijkt aangezien de ene minsterspost veel belangrijker wordt geacht dan de andere.

5. Zoeken van kandidaten voor de ministersposten

Dus 3 weken zou wel heel erg snel zijn.
Mar zelf denk ik ook dat Rutte niet letterlijk heeft bedoeld dat hij op 1 juli klaar wilde zijn maar meer wilde aangeven dat hij de wens heeft dat op zeer korte termijn een coalitie wordt gevormd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met deze verkiezingsuitslag hebben we absoluut geen nieuw kabinet voor 1 juli.