Waarom bombadeert Oekraïne geen Russische steden?

Waarom valt Oekraïne geen russische stad/steden aan?

2 jaar geleden
4.7K
ronron1212
2 jaar geleden
De meeste vliegtuigen zijn bij de eerste aanvallen direct vernietigd.
kanjer67
2 jaar geleden
Rusland is de agressor en Oekraine verdedig zich zelf tegen de agressor en probeert deze uit hun land te verdrijven en daar hebben ze al hun handen vol aan
nul1
2 jaar geleden
Ik zou zeggen de aanval is de beste verdediging en Rusland laat ook niets in de Oekraïnse steden overeind staan. Ik vind elke oorlogshandeling ongewenst. Maar mijn goodwill hebben ze ook als ze zichzelf verdedigen door aan te vallen. De atoombom is mijn inziens wel een issue, maar kan me voorstellen dat er op een gegeven moment geen verschil meer is tussen het aantal doden door de conventionele wapens of een atoombom. Maar goed, blijkbaar zie ik het verkeerd.
Antoni
2 jaar geleden
@nul1, voor de goede orde: Oekraïne heeft geen kernwapens (meer). Dat is zo afgesproken in het Memorandum van Boedapest in 1994. Oekraïne heeft toen al haar kernwapens overgedragen aan Rusland. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Memorandum_van_Boedapest_(1994). Dit verdrag schond Rusland overigens in 2014 door de invasie en annexatie van de Krim, en nu, in 2022, opnieuw door de invasie van Oekraïne.
nul1
2 jaar geleden
@antoni
Het VK en de VS schenden dat verdrag ook. Zij zouden immers instaan voor de veiligheid van Oekraïne.
Antoni
2 jaar geleden
@nul1, ik wilde alleen aangeven dat Oekraïne geen atoombom of kernwapen kan inzetten omdat het deze simpelweg niet (meer) heeft.

Het beste antwoord

Oekraïne heeft zelf geen belang bij het vernietigen van burgerdoelen in Rusland. Er zou wel een sterk belang zijn bij het aanvallen van militaire doelen in Rusland, maar zelfs dat gebeurt niet. De risico's daarvoor zijn te groot. Rusland heeft natuurlijk ook luchtverdedigingssystemen langs de grens staan. Grote kans dat vliegtuigen of straaljagers uit de lucht worden geschoten als ze boven gebied gaan vliegen dat in Russische handen is, of dat nou Rusland is of delen van Oekraïne die nu door de Russen worden beheerd.

Oekraïne heeft nu alle mensen en materiaal nodig om het eigen grondgebied te verdedigen. Zelfs daar is het al lastig om luchtaanvallen uit te voeren op Russische doelen. Als het al lukt om buiten Oekraïne een luchtaanval uit te voeren, dan is het meer voor de hand liggend dat Russische militaire doelen, zoals konvooien of opslagplaatsen voor brandstof en munitie worden beschoten dan steden waar burgerslachtoffers vallen.

Zou het wel kunnen om makkelijk steden te bombarderen in plaats van militaire doelen, dan haalt het waarschijnlijk weinig uit. Poetin stopt echt niet met aanvallen als er een paar steden worden gebombardeerd.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou alle goodwill voor hen inde wereld verspelen. Bovendien geeft het Poetin het ultieme excuus om helemaal los te gaan. Wellicht zelfs kernbommen in te zetten.
ronron1212
2 jaar geleden
@Ozewiezewowie ik denk eerder dat er haast geen vliegtuigen meer zijn die zijn in de eerste dagen allemaal plat gebombardeerd door de russen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@ronron1212
Dat valt nog verrassend mee
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/groot-raadsel-van-de-oorlog-hoe-kan-het-dat-de-oekraiense-luchtmacht-nog-altijd-vliegt~b83d0773f/
ronron1212
2 jaar geleden
@Oze dat bericht is van 23 maart het is nu12 april
Inekez1
2 jaar geleden
@ronron Als die vliegtuigen daadwerkelijk in de eerste dagen zouden zijn vernietigd, dan is dat dus ruim voor 23 maart gebeurd.