Volgens mij werkt geen enkele opgelegde ideologie. Het bij brengen van beschaving lijkt me de enige oplossing.
Nu ziet bijna iedereen het hebben van veel geld als zaligmakend en we zouden toe moeten naar een cultuur waarin andere waarden hoger worden aangeslagen.
Nu reizen mensen de halve wereld over om daar aangekomen in een westers vijfsterren hotel te bivakkeren en vrijwel niets van het land en de mensen te zien en te begrijpen, want niemand heeft geleerd wat er werkelijk en ook dichtbij is te zien en te ervaren.
Wat mensen nodig hebben is bewustwording.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel het hier niet in de zin van volkscultuur maar respect voor medemens en omgeving. Meer als tegenhanger van een economisch stelsel.
Ik snap wel dat dat vrij vaag kan klinken, maar niet alles wat je exact formuleert laat zich goed verhouden met de mens.

Andere antwoorden (6)

Mits goed uitgevoerd, zou het inderdaad DE oplossing zijn voor vrijwel al de neoliberale problematiek.
Maar wat je zegt: 'onder goede begeleiding.' Zodat er niet een aristocratisch zooitje komt, wat in het verleden vele regimes de das om heeft gedaan, en zo vatbaar maakt voor het imperialistische westen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ideeën achter het Marxisme en communisme zijn mooi. Onder goede begeleiding? Wie is er goed? Het is aan geen mens toe te vertrouwen. Mijns inziens kan niemand met macht omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, net zoals het liberalisme, socialisme of andere politieke stroming (muv diegene die gebaseerd zijn op haat tegen een of ander). Maar helaas blijken theorie en praktijk steeds weer sterk te verschillen. Je ziet in landen als Noord-Korea, China en Cuba dat marxistische of op het marxisme gestoelde regeringen ook een enorme puinhoop van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zou dat dan moeten bege(leiden)? Ik ben bang dat je dan spoedig zulke toestanden zult krijgen als George Orwell beschrijft in zijn beschrijft in zijn Bi=oerderij der dieren: Alle dieren zijn gelijk,maar sommige zijn iets gelijker!
Maar als het op een goede manier zou kunnen,graag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af wat je precies bedoelt met 'marxisme'. Aangezien marxisme niets meer is als een theorie en geen maatschappijvorm zoals je in de vraag suggereert.

Ervanuit gaande dat je 'communisme' bedoelt aangezien dit een maatschappijvorm is die gebaseerd is op de theorie en de ideeen van Marx.

Als antwoord op de vraag:

Nee, in deze maatschappijvorm is er geen enkele stimulance tot economische/technologische ontwikkeling. Aangezien niemand beloond wordt voor uitzonderlijke ideen/werk/ontwikkelingen.
Je wordt niet gestimuleerd om je kop boven het maaiveld uit te steken, omdat alle rijkdom die je vergaard verdeeld wordt over iedereen. Tevens is er geen klasse onderscheiding, waardoor er ook geen stimulance is om op sociaal niveau te excellereren.
En als reeel mens kan ik zeggen dat de mensheid, en de mens als individu dergelijke stimulering nodig heeft om zich te ontwikkelen. Het idee van succes, het idee van roem, erkening en rijkdom spreekt ons allen aan. En veel van de ontwikkelingen staan hier direct mee in verband.

Daarbij heeft de practijk inmiddels al bewezen dat deze maatschappijvorm geen kans van slagen heeft. Kijk naar de Sovjet Unie, kijk naar het feit dat China zijn Marxistische ideen overboord heeft gezet omdat het de economische vooruitgang in de weg stond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het marxisme kan niet werken zolang de mens de vrije keus heeft, als iedereen hetzelfde verdient en krijg je geen vooruitgang en op het moment dat een persoon minder uitgeeft als een ander en spaart heeft die persooon de kans om zich op termijn door zijn spaarzaamheid iets te ondernemen of aan te schaffen wat een ander niet heeft waardoor weer ongelijkheid ontstaat,op dat moment is het marxisme gedoemd om te mislukken en omgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt de vrije keuze om met een hbo opleiding buschaffeur te worden of na het behalen van je vmbo diploma te gaan werken,allemaal vrije keuzes,zelfs het laten afnemen van een citotoets is niet verplicht,mijn kinderen hebben nog nooit een citotoets gemaakt,dus ben je ook niet verplicht de school van de citotoets te volgen,en dat meisjes in een lagere graad geschoven worden is ook niet waar,objectief worden ze beoordeeld (tenminste in dit deel van het land)en wat ze ermee doen is hun zaak.en wat betreft de drijfveer om meer te willen is alleen maar goed dat is namelijk de drijfveer waardoor we nu in huizen wonen in plaats van in grotten,we ons verplaatsen met de auto of fiets of openbaar vervoer in plaats van rijdend op een os.eten kopen in de winkel in plaats van knollen opgraven in het bos of een konijn neerknuppelen op de heide,al deze prikkels om meer te willen vallen door het marxisme weg.met als gevolg dat niemand zich meer geroepen voelt om iets extra's te doen zodat de volgende generatie of jezelf het beter krijgt omdat het marxisme dit niet toestaat.