Zijn het poldermodel, solidariteit, tolerantie en sociaal-liberalisme fundamentele onderdelen van de Nederlandse cultuur?

Met sociaal-liberalisme bedoel ik onze traditie van invloed van links én rechts op het beleid.

rose
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik denk het wel, maar al deze zaken zorgen er wel voor de Nederlandse cultuur steeds veranderd, misschien had prinses Maxima toch gelijk toen ze zij dat de Nederlandse cultuur niet bestond. Toch zijn dit volgens mij zaken die pas in de laatste twee eeuwen zijn gaan spelen. Het sociaal- liberalisme ontstond pas nadat de stem van de arbeider kon worden gehoord en de onderlinge tolerantie viel hier in vroeger jaren ook wel mee. Daarom zijn er ook vele revoltes geweest tussen de Nederlanders zelf, denk maar aan de remonstranten en de contra- remonstranten ten tijde van het twaalfjarig bestand en de oorlog tussen de patriotten in de orangisten. Voor de komst van het nationale bewustzijn zullen mensen eerder op hun directe regio zijn aangewezen waardoor er geen eenzijdige cultuur kon ontstaan. Na de Tweede Wereldoorlog zijn veel van deze zaken op volle kracht gaan werken, denk maar aan het poldermodel en de komst van steeds meer immigranten, waardoor onze huidige cultuur ontstond. In die zin is het poldermodel een fundamenteel onderdeel van de Nederlandse cultuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar mijn idee speelden dergelijke elementen van verdraagzaamheid al ver voor onze democratie en zit dat een beetje ingebakken in de volksaard, maar cultuur is niet statisch; er zijn altijd schommelingen en ontwikkelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker het poldermodel.
Want een polder loopt onder water, als je niet de juiste maatregelen treft. Alle partijen zien dat in, en dat verbindt hen in de vergadering tot samen tot een oplossing te komen. Zo ontstaat het streven naar een win-win situatie; het onderhandelen dus naar een optimale oplossing.

Bij andere manieren om conflicten op te lossen, kan gemakkelijk een andere manier van conflicthantering de voorkeur krijgen, bijvoorbeeld een machtsstrijd. De sterkste partij wint dan. Over het geheel genomen is dat dan een suboptimale oplossing.