Waarom mag de Amerikaanse president maar 1 keer herkozen worden?

Als het volk hem een 3de keer zou willen kiezen kan dat dus niet!
Waarom hebben ze dat zo geregeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Het is gewoon vastgelegd in de grondwet. Roosevelt was de laatste (en die is zelfs 4x gekozen). Een zittende president heeft altijd een voordeel tov de nieuwkomer en als de zittende president voorziet dat hij zich niet zo populair heeft gemaakt dan zal hij zich niet verkiesbaar stellen. Het is dus in ieder geval een groot nadeel voor de andere partij.

Verder is het niet goed voor de persoon zelf en wordt het land een soort monarchie (te lang eenzelfde persoon) en is het gewoon goed om eens een nieuw gezicht te hebben.

En tenslotte: de dag nadat een president is gekozen begint hij aan de verkiezingscampagne voor over 4 jaar. Ik moet er niet aan denken dat zo iemand daar dan 8 jaar mee bezig is. Laat hem (of haar!) bezig zijn met het land. Je loopt de kans dat die persoon 8 jaar alleen maar beslissingen neemt die er voor zorgt dat hij 12 jaar lang mag zitten (dus beslissingen die goed zijn voor hem) ipv beslissingen die goed zijn voor het land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Men was bang dat populaire presidenten wel vier of vijf termijnen zouden kunnen blijven zitten, wat een soort van dictatorschap (populisme) zou opleveren.

"The 22nd Amendment was made because Congress was afraid that without limits in the presidential office, the president might become some sort of dictator. Remember, this amendment was proposed after President Franklin Roosevelt died, who was the first president who served more than 2 terms; he was elected to 4 terms (Congress didn't want to change presidents during war)."
rose
11 jaar geleden
Tot 1951 was er niks in de Amerikaanse grondwet hierover vastgelegd. Wel was er een ongeschreven regel dat men niet voor een derde termijn ging omdat het not done was om levenslang president te zijn en ook termen als dictatuur en monarchie werden genoemd.
Toch hebben Grant, Cleveland, Th Roosevelt en Wilson wel een niet-succesvolle poging gewaagd. Alleen F. Roosevelt is het wel gelukt maar daarna vond men het wel genoeg.