Wat is de betekenis van een verkenner in de politiek?

Er gaan allemaal verhalen ten ronde over Mark Rutte die met 'de verkenners' heeft gesproken over Pieter Omzigt. Wie zijn die verkenners? En waarom is dit erg? Gaat de heisa dan specifiek om de verkenners of om Pieter Omzigt ...

Het beste antwoord

Waar de heisa precies over gaat, dat is moeilijk te zeggen, omdat de mensen die er een heisa van maken daar hun beweegredenen voor hebben.
Maar wat er fout is gegaan, is dat de verkenners zich niet lijken te hebben gehouden aan de taak die een verkenner heeft bij de kabinetsformatie.
Na de verkiezingen doorloopt de kabinetsformatie een aantal fasen.
1. Verkenningsfase, waarin de verkenner in gesprek gaan met alle fractievoorzitters om te zien welke fracties samen een coalitie kunnen vormen.
2. Informatiefase, waarin de informateur in opdracht van de Tweede Kamer gaat bekijken welke partijen samen een kabinet kunnen vormen. Hierbij is de informateur verplicht zich te houden aan de opdracht van de Tweede Kamer.
3. Formatiefase, waarin de formateur (meestal de nieuwe minister-president) het kabinet samenstelt.
Pas in de derde fase, de formatiefase, gaat het om specifieke partijen en personen. In de eerste twee fasen gaat zijn de partijen soms al bekend, maar daar gaat het nog niet om welke personen op welke functies komen. En in de eerste fase, de fase van de verkenners dus, zijn alle partijen nog betrokken.
Als de verkenners en de heer Rutte zich aan de taak van de verkenningsfase hadden gehouden, had het niet over een specifieke persoon mogen gaan. Of dat nu de heer Omtzigt is, of iemand anders, het had niet mogen gebeuren. De kabinetsformatie volgt deze voorgeschreven fasen, en daar kan eigenlijk niet van afgeweken worden.