Moeder heeft Oekraïense nationaliteit, vader de Russische nationaliteit. Heb ik nu 2 nationaliteiten?

1.8K
ronron1212
een jaar geleden
Je hebt de nationaliteit van het land waar je geboren bent.
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 dat is veel te kort door de bocht - en juist in NL klopt het niet https://nl.wikipedia.org/wiki/Jus_soli en https://nl.wikipedia.org/wiki/Jus_sanguinis
tinus1969
een jaar geleden
Dat is een lastige vraag, omdat verschillende landen verschillende, soms botsende regels hebben mbt nationaliteit. In veel landen krijg je alleen de nationaliteit van je vader, niet van je moeder - dat was vroeger bv ook in Nederland zo, maar nu niet meer.
ronron1212
een jaar geleden
Nationaliteit die heb je omdat je in een land wordt aangemeld als je geboren bent. Dat is dan je nationaliteit wat heeft je vader of moeder daar mee te maken @tinus1969
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 er wordt echt hier in de Nederlandse registers ingeschreven heeft Russische of weet ik welke landen er is maar een geboorte land dat kan worden ingeschreven en dat land is dan je Nationaliteit.
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212
A. "Nationaliteit die heb je omdat je in een land wordt aangemeld als je geboren bent."
B. Nee, zo werkt het niet in alle landen (in sommige wel). In Nederland werkt het zo NIET. Dit voorkomt dat mensen hier zwanger heenreizen om zo hun kind de Nederlandse nationaliteit te laten krijgen. In de VS werkt het weer wel zo.
===
C. "wat heeft je vader of moeder daar mee te maken"
D. In het geval van Nederlandse ouders ALLES.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/vraag-en-antwoord/kind-automatisch-nederlandse-nationaliteit
Automatisch Nederlandse nationaliteit
Een kind krijgt in de volgende gevallen automatisch de Nederlandse nationaliteit: -De moeder heeft de Nederlandse nationaliteit.
-De ouders hebben allebei de Nederlandse nationaliteit.
-De vader heeft de Nederlandse nationaliteit en is getrouwd met de moeder. Of hij is haar geregistreerde partner. Wat de regels in Rusland en de Oekraïne zijn weet ik niet. (tekst op)
LeonardN
een jaar geleden
Maar laten we verzinnen dat deze gelijken op de Nederlandse wet.
De ouders kunnen dan dus Russisch en Oekraïens zijn en als dan het kind in Nederland wordt geboren krijgen ze dus wel de Russische en Oekraïense nationaliteit maar NIET de Nederlandse. Nogmaals of dat zo is weet ik niet, maar het kan dus met gemak zo zijn dat land van geboorte van geen invloed is, maar de nationaliteit van de ouders wel.
Als het kind in de VS is geboren dan heeft het zelfs 3 nationaliteiten (nog steeds aangenomen dat mijn eerdere stelling over Rus/Oek geldt). https://www.joho.org/nl/hoe-werkt-aangifte-van-je-pasgeboren-kind-het-buitenland-en-wat-de-regelgeving-rondom-nationaliteit
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212, gelukkig heeft @LeonardN al in detail uitgelegd waarom je ongelijk hebt.
Amadea
een jaar geleden
Gezien het feit dat de vraag in het Nederlands wordt gesteld op een Nederlandse website acht ik de kans aanwezig dat vraagsteller de Nederlandse nationaliteit heeft. En misschien daarnaast als tweede nationaliteit die van moeder óf vader.

Antwoorden (1)

Ja, als je ouders verschillende nationaliteiten hebben, heb je meestal ook twee nationaliteiten. Dit is afhankelijk van de wetten van het land waar je geboren bent. In sommige landen kun je bijvoorbeeld alleen de nationaliteit van je vader erven. Controleer daarom de wetten van het land waar je geboren bent om te zien of je twee nationaliteiten hebt.
10 maanden geleden