Nee.
Er is geen wettelijke basis voor een staat om zich af te scheiden van de unie. De Amerikaanse grondwet (A4s3) heeft een procedure voor het toevoegen van nieuwe staten of het onderverdelen van bestaande staten - beide vereisen dat het Congres instemt. Maar er is geen procedure in de Amerikaanse grondwet om een staat af te splitsen.
Dreigingen en aspiraties om zich af te scheiden van de Verenigde Staten zijn al sinds het ontstaan van het land. Sommigen hebben voor afscheiding gepleit als een grondwettelijk recht en anderen als voor een natuurlijk recht van revolutie.
In Texas oordeelde het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten unilaterale afscheiding ongrondwettelijk, waarbij opgemerkt werd dat een revolutie of instemming van de staten wel zou kunnen leiden tot een succesvolle afscheiding.
SimonV
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Mooi antwoord. Ik wist niet dat het grondwettelijk niet kon. Maar zat me wel te bedenken dat als een lidstaat echt weg wil (desnoods door een revolutie, een succesvolle revolutie) dat dat wel mogelijk is. En dat is ook opgenomen in het antwoord. +