Als er later een jongen met prinses Elisabeth trouwt, krijgen de kinderen dan de achternaam van die ene jongen of heten ze 'van Saksen-Coburg'?

Het gaat over het Belgische koningshuis.
Dus heten de kinderen dan 'van Saksen-Coburg' of krijgen ze de achternaam van de papa.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Volgens de bij mij bekende literatuur is de naam "van Saksen-Coburg" al zo'n kleine 100 jaar niet meer in gebruik.
Het Belgisch vorstenhuis is oorspronkelijk afkomstig uit het Duitse Saksen-Coburg-Saalfeld, later Saksen-Coburg en Gotha. Deze dynastie was populair na het Congres van Wenen; de leden belandden op de tronen van Groot-Brittannië, Bulgarije, Portugal en België. De door de Saksen-Coburg en Gotha geweigerde kronen van Griekenland en Roemenië gingen naar Huis van Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg-Oldenburg voor Griekenland en het Huis van Hohenzollern-Sigmaringen voor Roemenië.

In 1920 besloot koning Albert I echter om deze familienaam niet langer meer te gebruiken. Ook het wapen van Saksen werd uit het Belgische koningswapen verwijderd. Reden hiervoor waren de wandaden in België gepleegd door de Duitse troepen tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Dit besluit werd discreet door hem genomen en niet in de vorm van een Koninklijk Besluit afgekondigd. Door dit discrete besluit bestaat nog steeds wereldwijd het misverstand als zou het Belgisch vorstenhuis nog altijd de naam van Saksen-Coburg-Gotha dragen.

Deze familienaam werd gewijzigd in: Van België, en zoals het betaamt voor het staatshoofd van een meertalig land heeft deze familienaam een officiële variant in elk van de drie landstalen. In het Frans is dit: de Belgique, en in het Duits: von Belgien.

De echtgenoot van prinses Astrid van België, Lorenz, aartshertog van Oostenrijk-Este kreeg in 1995 de titel van Prins van België waardoor hun kinderen ook deze familienaam dragen. De kinderen van koning Filip van België en van prins Laurent van België dragen logischerwijs ook deze naam.
En zo zal het de komende generaties wel blijven.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je nu dat de koning 'van België' heet en niet meer 'van Saksen-Coburg'?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt! ;)

Andere antwoorden (1)

Zij heten al lang geen van saksen coburg meer. Het Belgische koningshuis heeft als naam “van België” dus alle leden van het koningshuis zijn nu prins of prinses van België, niet meer van saksen coburg.
Alex Barneveld Blom, Den Haag