Wat hebben de kabinetten Balkenende de afgelopen jaren bereikt/bewerkstelligd, waarvan jij denkt: Daar ben ik en zijn wij "beter" van geworden

Als ik terugdenk aan alle kabinetten Balkenende, kon ik helaas niet verder dan een hoop geruzie onderling, halfslachtige projecten, uitstel en afstel. Maar wat hebben die kabinetten voor ons de afgelopen jaren werkelijk betekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De herziening van de WAO (sindsdien WIA) is erdoor gekomen tijdens Balkenende II.

Ik ben *niet* blij met hoe de massale herkeuring is aangepakt. Het is niet redelijk om tegen mensen met inmiddels na jaren volledig afgekeurd zijn een gigantische afstand tot de arbeidsmarkt te zeggen 'zoek nu maar een baan'.

Maar het nieuwe systeem, de WIA, vind ik wel beter dan de oude WAO, omdat mensen niet zomaar meer volledig worden afgeschreven.

Verder ben ik wel blij met het kraakverbod dat op de valreep nog is goedgekeurd door de Eerste Kamer.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb trouwens wel even moeten graven in mijn geheugen om wat te vinden. De Balkenende-kabinetten hadden te veel gerommel om heel veel daadkracht te tonen.

En als je dan tussen alle ruzies en demissionaire periodes dan óók nog dingen gaat doen als 100 dagen het land in gaan en wachten op wat werkgroepen ooit eens over belangrijke onderwerpen gaan zeggen, dan schiet het natuurlijk niet erg op.

Het aanpakken van de wegen ben ik ook wel blij mee, al is het inmiddels al jaren dat ik niet op de automatische piloot de snelweg op kan rijden omdat de situatie bij die oprit steeds verandert. Dan is het aantal positieve wapenfeiten van de Balkenende-kabinetten wel nog steeds schrikbarend laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ De manier waarop was minder, maar de nieuwe wet is inderdaad beter van opzet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ je toevoeging: Vandaar dus ook mijn vraag ;-) Ik zit ook al een tijd te spitten in m'n geheugen, maar er kwam op dit gebied bijster weinig uit. Fijn dat er antwoorden op komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet redelijk om tegen mensen met inmiddels na jaren volledig afgekeurd zijn een gigantische afstand tot de arbeidsmarkt te zeggen ‘zoek nu maar een baan’. Waarom is dit niet redelijk? Zolang er (en dit weet ik niet..) maar voldoende begeleiding bij is en voldoende herintreders plekken worden aangeboden, desnoods bij de overheid lijkt mij dit een heel goed iets. Ik vind het veel onredelijker om te zeggen, ach je hebt al 10 jaar niet gewerkt, dan kun je de rest van je leven ook wel op iemands zak teren terwijl het toch achteraf gezien eigenlijk niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet redelijk om alléén dat te zeggen. De begeleiding is volgens mij behoorlijk tekortgeschoten, dát is mijn punt Er is meer nodig dan 'yep, je kan weer werken, gaat heen en verricht arbeid'. Volgens mij hebben we als maatschappij die mensen enorm laten vallen. Eerst hebben we ze totaal afgeschreven terwijl dat lang niet altijd terecht was, ik ken meerdere mensen die enorm gefrustreerd waren dat ze helemaal afgekeurd waren, als nutteloos beschouwd werden. Toen hebben we ze jarenlang in hun eigen sop laten gaarkoken. En toen verwachtten we ineens van ze dat ze zómaar spontaan aan de slag zouden kunnen. Er is enorm met die mensen gesold, wat mij betreft had dat anders aangepakt moeten worden. Daarmee bedoel ik *niet* dat we ze de rest van hun leven op kosten va de staat in hun eigen sop hadden moeten laten gaarkoken.

Andere antwoorden (4)

De laatste jaren zijn er veel activiteiten op de knelpunten op de snelwegen opgestart en aangepakt.

Da's de eerste die in mij opkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ oke, ben benieuwd of er meer komt ;-)
Het financiële systeem is flink in elkaar gedonderd en door banken te redden die waarschijnlijk het niet gaan redden is de totale ineenstorting van het huidige kapitalisme weer een stap dichterbij. We zullen op termijn naar een beter systeem toe gaan en op langer termijn kan dat voordelig uit pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben de laagste werkloosheid van Europa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik ben heel blij met het rookverbod in cafés en horeca, als astmapatient zijnde. Nu nog handhaven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Oke, ik ben roker, maar toch met je eens! Het eet wel een stuk prettiger. Inderdaad, nu nog handhaven en eerst even wachten of het in z'n geheel stand houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en lunchen in de kantine op het werk, zonder in de rook te hoeven zitten.
+