waarom blijft het demissionair kabinet besluiten nemen die zoals griekenland en het euro gebeuren omstreden zijn ?

en mag dat ,in de wetenschap dat het na de verkiezingen van 12 september heel anders kan uitvallen en dat dus een deel van nederland het er totaal niet mee eens zou kunnen zijn met de politieke besluitvorming

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het land moet natuurlijk nog wel geregeerd worden. We kunnen niet stil blijven staan tot er nieuwe verkiezingen zijn geweest en er daarna ook nog weer een nieuw kabinet gevormd moet gaan worden. dat zou veel te lang duren.

Bevoegdheden demissionair kabinet

Het demissionaire kabinet is bevoegd om alles te doen
wat een kabinet normaal doet, zoals besluiten nemen en voorstellen voor nieuwe wetten doen. In de praktijk komt het er echter op neer dat het rompkabinet geen nieuw beleid meer ontwikkelt. Ook behandelt de Kamer niet meer omstreden onderwerpen die op de controversiële lijst staan. Bij een demissionair kabinet geven de Eerste Kamer en de Tweede Kamer aan welke onderwerpen omstreden of controversieel zijn.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook van een demissionair kabinet is het de taak om besluiten te nemen. Of ze omstreden zijn doet niet ter zake. Er is overigens niet één besluit niet omstreden, want er is altijd wel iemand te vinden die het er niet mee eens is.

We hebben dit kabinet zelf gekozen, ook voor een demissionaire periode. Dat wisten we van tevoren.
paulus811
11 jaar geleden
Waarom zou het niet mogen? Die besluiten worden genomen door een meerderheid in de Tweede Kamer, dus dat kan gewoon uitgevoerd worden.

Ze nemen deze besluiten, omdat het belangrijk is snel besluiten te nemen in geval van de eurocrisis. Hoe meer alles maar uitgesteld wordt, hoe dieper we in de shit raken. Door deze besluiten te nemen, moet het minder erg worden en nogmaals, deze besluiten worden gemaakt door een meerderheid. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een demissionair kabinet doet volgens mij alleen de lopende zaken en beleid wordt bepaald door de tweede kamer. De tweede kamer heeft de bevoegdheid om zaken"omstreden" te noemen. Dan mag het kabinet daar helemaal niets meer mee. Als de tweede kamer erchter besluit dat het kabinet door mag op bepaalde dossiers, dan kan dat gewoon. Na de val van het kabinet heeft de Kunduz coalitie gezamenlijk een begroting opgesteld en deze is door de kamer goedgekeurd. Dat betekent dat, zolang het kabinet hierbinnen blijft het op dit gebied gewoon kan functioneren.