Wat is de inhoud, in de theaterwereld, van het woord theatraal? Bijvoorbeeld bij een foto, in het theater of met muziek.

Heb het gevoel alsof het een vrij ruim begrip is, dus kan door de bomen het bos niet meer zien wat nou precies theatraal betekend.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De betekenis is: overdreven, op onnatuurlijk indrukwekkende wijze.
Als het van toepassing is op een foto, dan zie je daarop bijvoorbeeld iemand lachen als een boer die kiespijn heeft terwijl hij of zij zelfs de handen gebruikt om de mondhoeken omhoog te duwen.
Amadea
10 jaar geleden
Ik heb Van Dale er even op nageslagen. Het betekent twee dingen:
1) Behorend tot, betrekking hebbend op het toneelspel.
2) Op onnatuurlijke wijze indrukwekkend, op effect berekend, overdreven, met zeer veel vertoon.

Overigens hoeft theatraliteit (het theatraal zijn) niet altijd een negatieve bijklank te hebben. Soms is het gewenst.