Was er kunst aanwezig op de schepen in de Gouden Eeuw?

Op school zijn wij een onderzoek gestart over de Gouden Eeuw. Bij de categorie Kunst is een van onze vragen : Was er kunst aanwezig op de schepen van de Gouden Eeuw. Hierbij bedoelen we niet kunst die verhandeld werd, maar kunst om de schepen te versieren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja. Vrijwel alle grote schepen hadden boegbeelden. Het woord geeft al aan wat het betekent: een beeld op de boeg (de voorsteven, de uiterste voorkant) van een schip.

Boegbeelden kan men zien als kunstwerken, maar boegbeelden hadden als eerste doel om schepen te beschermen tegen zeemonsters, waar men toen nog in geloofde.

Ook komen er soms beelden voor aan de achtersteven van een schip. Deze worden sternbeeld of hekbeeld genoemd.

Toegevoegd na 11 minuten:
Kijk ook eens op http://zienenweten.blogspot.nl/2015/03/zeilschepen-met-meerdere-masten-deel-3.html voor meer informatie en mooie foto's. Als je (de) tekst van die website gebruikt voor je opdracht, haal er dan wel de taalfouten uit:

"In de bijbel wordt reeds verhaalt, ..." moet bijvoorbeeld zijn: "In de Bijbel wordt reeds verhaald, ..." en "In principe beruste het allemaal op bijgeloof." moet bijvoorbeeld zijn "In principe berustte het allemaal op bijgeloof.".

Toegevoegd na 12 minuten:
Dat geldt natuurlijk ook voor de website van Wikipedia.

Toegevoegd na 27 minuten:
Hier http://www.yachtandcoast.com/featured/from-sculpted-figurehead-to-corporate-logo-flaunt-it/ vind je nog extra interessante informatie (in het Engels) over boegbeelden, andere kunst op schepen en kaboutermannekes waarvan werd geloofd dat ze leefden in de boegbeelden...

Toegevoegd na 48 minuten:
Misschien geeft de tekst van het artikel "Scheepssier van voor tot achter" op de website van Het Scheepvaartmuseum http://www.hetscheepvaartmuseum.nl/kenniscentrum/artikelen%7C17 nog wel de beste informatie over kunst op schepen.
Antoni