Wat zijn de 2 soorten Romeinse steden?

Ik hoorde laatst op een verjaardag iemand praten over soorten Romeinse steden. Ik voel me een beetje dom om het te vragen dus doe ik het maar hier. Welke 2 soorten zijn er?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik ken eigenlijk alleen maar het verschil tussen Colonia Civium Romanorum en Colonia Latinae.

In de eerste woonden uitsluitend Romeinse staatsburgers, in de tweede Romeinen en andere bewoners uit het betreffende gebied. Maar alle met alle Romeinse burgerrechten en -plichten.

Een ander onderscheid is dat tussen Colonia en Municipia
(volledige stad met Romeinse burgerrechten versus stad met beperkte Romeinse burgerrechten - in de praktijk : geen stemrecht, wel alle plichten).

Wellicht bedoelen ze één van deze twee varianten ?

Toegevoegd na 3 minuten:
Er waren natuurlijk nog vele meer soorten nederzettingen (Steden, nederzettingen bij legerkampen, tempels en thermen, industrie- en handelsplaatsen, en belangrijke kruispunten, dus uiteindelijk kun je wel op 5 tot 10 verschillende soorten steden / nederzettingen komen. 't Is maar op welk onderscheid je doelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bedoelden ze niet gewoon het oost-romeinse rijk en west-romeinse rijk?

Rond 150 na Chr. stond Rome op het toppunt van haar macht.
In het Romeinse Rijk heerste vrede en welvaart .
Maar er waren veranderingen op komst.
Aan de noordelijke grenzen kwam steeds meer dreiging van 'barbaarse' stammen, en het kostte het Romeinse leger dan ook steeds meer moeite om deze volken buiten de grenzen te houden.
Deze indringers - grotendeels Germanen - wilden het Romeinse Rijk in om te plunderen, of om er zich te vestigen en te delen in deze geweldige Romeinse beschaving.
Ook kreeg het Romeinse Rijk in het midden van de 3de eeuw te kampen met hevige burgeroorlogen tussen generaals die om de troon vochten.
In het oosten werd het Romeinse Rijk ook door de Perzen aangevallen.
Dit alles was het begin van het verval van het Romeinse Rijk.
Een verval dat uiteindelijk het zo roemruchte Romeinse Rijk verdeelde in het West-Romeinse Rijk en het Oost-Romeinse Rijk.