Is er een verschil tussen het Frans dat ze in België spreken en het Frans in Frankrijk. Hiermee bedoel ik het algemeen Frans.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Er is een redelijk verschil : ja
Maar doorgaans is Belgisch Frans beter verstaanbaar voor een Parijzenaar dan Frans uit het Zuiden.
Er zitten veel Belgicismen in Belgisch Frans , ook termen die typisch Belgisch zijn , algemeen aanvaarde termen uit het Waals en het Picard.
Vooral Frans in Brussel heeft een aantal Nederlandse (Vlaamse) en Engelse zinswendingen en termen.
Bijvoorbeeld :vogelpik , dikkenek , lamzak
Hieronder wat betere uitleg en veel voorbeelden

Toegevoegd na 2 uur:
Belgisch en Zwitsers Frans schijnen erg op elkaar te lijken (mij is het nooit opgevallen)

Toegevoegd na 2 uur:
Belgisch en Zwitsers Frans schijnen erg op elkaar te lijken (mij is het nooit opgevallen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zal zo ongeveer hetzelfde zijn als het verschil tussen het Nederlands in Holland en het Nederlands in Belgie, oftewel het Vlaams.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oftewel wat verschil in tongval en wellicht wat andere uitdrukkingen zoals wij in Nederland het hebben over een jurk tegenover een kleedje in het Vlaams.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opvallende verschillen hierin zijn te vinden in de telwoorden: de Franse woorden voor 'zeventig' en 'negentig' luiden niet soixante-dix en quatre-vingt-dix maar septante en nonante (maar wel quatre-vingt voor 'tachtig')....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Een voorbeeld: toen Jacques Brel pas begon te zingen werd hij door de Fransen uitgelachen vanwege zijn Waals Frans.