Als ik een boek schrijf mogen er dan kentekens en straat namen met nummer genoemd worden?

Ik ben bezig met een boek schrijven maar ik vroeg me af of je in je boek ook auto nummerborden en adressen die niet van jou zijn mag opschrijven?
Voorbeeld:
De politie heeft net een rode auto met het nummerbord 63-RFT-2 Gevonden in de wijk van Koningstraat.

4 jaar geleden
1.7K
Amadea
4 jaar geleden
Een boek is geen politiebericht. Ik zie het nut niet van het vermelden van het nummerbord.
SentWierda
4 jaar geleden
Een boek schrijven is iets anders dan een boek uitgeven/publiceren.
Negenennegentig van de honderd boeken (en daar horen ook dagboeken bij) worden wel geschreven maar nooit uitgegeven. Wat je schrijft moet je zelf weten. Maar als het op uitgeven aankomt, wees dan voorzichtig in verband met mogelijke schadeclaims.
Antoni
4 jaar geleden
Het is begrijpelijk dat je een kenteken noemt als dat echt van belang is voor het verhaal. Komt de hoofdpersoon van je verhaal bijvoorbeeld steeds de letters r-f-t tegen in zijn persoonlijke leven en hebben die een bepaalde betekenis voor hem, dan is het logisch dat je een kenteken zo specifiek noemt in je boek. In andere gevallen lijkt het mij niet belangrijk. Het advies een niet-bestaand kenteken te noemen, lijkt mij verstandig. Met een paar simpele muisklikken is op de website van de RDW na te gaan dat het werkelijk bestaande kenteken 63-RFT-2 van een groene Opel Corsa is (mits je een Nederlands kenteken bedoelde te noemen). Met die informatie schiet eigenlijk iemand iets op, niet in de laatste plaats jijzelf als schrijver, dus dan kan je beter een niet-bestaand kenteken gebruiken.

Antwoorden (1)

Er is geen direct verbod op zulk gebruik.
Ín bepaalde gevallen (als een link naar bestaande personen, zeker bekende personen, te makkelijk te leggen is) kan het verstandig zijn om verzonnen adressen of nummerborden te gebruiken. Zo gebruiken NL nummerborden geen klinkers, dus 63-UFT-2 kan dan handig zijn. Ook het adres Transvaalstraat 118 in Amsterdam bestaat niet.