Kost het schrijven van een boek meer dan het oplevert?

Toegevoegd na 4 minuten:
Mij lijkt het namelijk leuk om te doen, graag een boek over het oude Nederland, en dan als hoofdonderwerp het eiland Urck, of Wieringen in de jaren 800/1000.
Genre; Historie, Fantasy

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Ligt eraan of het een bestseller wordt! Dan kan het best lucratief zijn hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schrijven kost niks, nou ja ik krijg 2 euro per antwoord hier maar das anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal wel, soms niet. Je moet een bekend schrijver zijn dan lukt het. Hoe wordt je bekend? Geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijven niets meer dan tijd en energie! Uitgeven zal een ander verhaal worden. Ligt eraan of de uitgevers iets in het boek zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijven kost niet zoveel als je tijd en moeite niet mee rekent, het uitgeven wel.
Wordt het veel verkocht dan levert het natuurlijk ook veel geld op. JK Rowling heeft met haar Harry Potter toch een aardig centje binnen gehaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de uren rekent tegen een normaal uurloon: ja, tenzij je een bestseller schrijft natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er zelf voor zorgt en betaalt, dat wat je geschreven hebt, ook uitgegeven wordt, kan het heel goed zijn, dat je er financieel flink mee de boot ingaat.
Als je een uitgeverij vindt die je boek wil uitgeven, lopen zij dat risico.Daarom is een goed contract dan nodig, want als zij het financieële risico aangaan, zullen zij ook graag de winst op willen strijken, als het goed verkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is altijd aan de schrijver zelf ter beoordeling.

Heeft het schrijven van dat boek heel veel energie gekost en emotie opgewekt, zou het best kunnen zijn dat het geld wat het uiteindelijk oplevert, hoeveel dat ook mag zijn, nooit genoeg zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben nu toevallig al een 18 maanden bezig met mijn thriller, in mijn spaarzame vrije tijd, hier en daar een behoorlijke 'writers block' gehad. Een monniken karwei gehad aan de broodnodige research ( echt met blauwdrukken van Cunard Lines ). Het is een energie die je erin steekt en daar moet je gewoon geen prijskaartje aan hangen. Schrijven is een onbedwingbare drang, de voldoening als je eenmaal je manuscript aan anderen laat lezen. Het zoeken naar een geschikte uitgever, je eerste druk. En dan ben je al weer bezig met je volgende boek.
Ik heb tijden gehad dat ik de mooiste columns neer kon pennen, daar als freelancer behoorlijk goed voor betaald kreeg, maar geen letter vorderde in mijn thriller. Volmaakte kwinkslagen, volzinnen en vernuftige scrabbelarij ten spijt, bleef de pagina zo blank als pas gevallen sneeuw.

Mijn thriller gaat de drukkerij in en die komt bij, hopelijk, veel mensen onder de kerstboom van 2010 te liggen.
Of ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt, en dan nog ben ik een voldaan mens, en levert het eindresultaat qua bevrediging me meer op, dan de moeite die ik erin heb gestoken.

Eigenlijk moet je het zien als een voldragen zwangerschap, en dát vanuit het perspectief van de moeder.

Stel nu je vraag nog maar een keer aan jezelf

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ander zouden er geen schrijvers zijn. Het kan natuurlijk wel is tegen vallen. Maar daar leer je ook van.