Waarom zitten er West-Vlaamse woorden in het bilkert?

Bilkert is het dialect van Het Bildt in Friesland. Dat dialect lijkt een beetje op Fries, maar is geen Fries.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Dialecten hebben vaak overeenkomstige woorden, die zo'n 400 jaar geleden niet in het Standaardnederlands werden opgenomen. Zo ver ik weet zat er in het Bildt een grote groep Hollanders. Deze zullen hun eigen dialect hebben meegenomen. De mix van dat dialect met Fries zal het Bildter dialect hebben gecreëerd met het behoud van dialectwoorden die ook in het West-Vlaams voorkomen.

Dit is hoe ik het zou verklaren.