Wat is Epibreren?

Wat is dat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die moet je echt onthouden! Handig voor als je iemand aan de neus wil hangen dat je bezig bent (geweest)!

Het beste antwoord

Poelifinario's gaan direct epibreren als ze een kluut tegenkomen. ;-)

Allemaal onzin dus, en spelen met taal.
Het verzinnen van woorden die geloofwaardig, en
vooral ingewikkeld klinken maar geen betekenis hebben.

"Epibreren is een Nederlands werkwoord dat in 1954 gepubliceerd werd door Simon Carmiggelt. De betekenis is het verrichten van niet nader gespecificeerd werk dat heel voornaam lijkt, maar desondanks helemaal niets voorstelt. Degene die het woord gebruikt zegt bijvoorbeeld op een vergadering dat hij e.e.a. gaat epibreren en vertrouwt erop dat mensen dat voor zoete koek slikken. Mocht men onverwacht toch vragen wat het betekent, dan kan men, volgens Jan Kuitenbrouwer in zijn boek Turbotaal, altijd nog zeggen dat iemand hem dat na de vergadering maar moet uitleggen. Carmiggelt zegt in in een interview, dat hij het woord niet verzonnen heeft, maar in 1953 heeft gehoord van een ambtenaar die hem wegzond omdat het stuk waarop Carmiggelt zat te wachten, nog geëpibreerd moest worden."

Poelifinario is van Toon Hermans. Het is toch nog een
bestaand woord geworden. De Poelifinario is een
cabaret-prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Epibreren is volgens Van Dale (2005) "(na 1950) door een onbekende ambtenaar bedacht en door S. Carmiggelt bekend geworden". Het betekent volgens Van Dale "niet nader aan te geven werkzaamheden verrichten (waarvan men de indruk wil geven dat ze belangrijk zijn, ook al stellen ze helemaal niets voor)". Wie zegt dat hij druk is met 'het epibreren van zijn computerbestanden', zegt dus dat hij niets (nuttigs) zit te doen achter zijn beeldscherm.

In epibreren is het Griekse voorzetsel epi te herkennen (vergelijk epigram, 'puntdicht'); de uitgang -eren geeft het woord het cachet van een Frans leenwoord, zoals kalibreren ('naar grootte sorteren') en equilibreren ('in evenwicht houden'). Doordat het zo'n respectabel woord lijkt, is epibreren een prima dekmantel voor 'niets doen'.
Amadea
13 jaar geleden
Het betekend dat iemand, niet nader aan te geven werkzaamheden verricht. Oftewel, ze doen alsof ze belangrijk zijn, maar ze stellen niks voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Epibreren is een niet bestaand woord, tenminste nog niet, wie weet over 5 jaar.

Het is bedacht (tenminste, zo is mij het verhaal verteld) door een werknemer die een verslag moest schrijven. Hij had het verslag nog niet helemaal af, en zijn werkgever vroeg waar het verslag bleef. De werknemer antwoordde daarop dat hij het verslag alleen nog even moest 'epiberen'. De werkgever durfde niet te vragen wat het was, of te zeggen dat hij dat woord niet kende, waardoor de werknemer dus gewoon extra tijd kreeg. Hij vertelde het weer leuk aan zijn collega's door en zo werd dat een ware term binnen dat bedrijf.

Op een gegeven moment is het (volgens mij) in een colum van de NCR (kan ook een andere krant zijn, weet niet zeker) gekomen, waardoor het bekend werd bij het 'grote publiek'.

Epibreren bestaat dus eigenlijk niet, maar het betekend ongeveer dat je nog de puntjes op de I moet zetten van iets.

Toegevoegd na 19 seconden:
Colum is Column natuurlijk

Toegevoegd na 1 minuut:
Het betekent dus niet letterlijk dat je nog de puntjes op de I moet zetten, maar het wordt er wel mee bedoeld.

Letterlijk wordt er gewoon iets ingewikkelds bedoelt waar niemand van durft te vragen "wat betekent dat?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
freeweelen.. flierefluiten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De persoon met al die cijfers heeft gelijk. Dit verhaal is bekend geworden door een column van Simon Carmiggelt in het Parool. Al vele jaren geleden.
En we weten niet zeker of Carmiggelt het hele verhaal zelf verzonnen heeft, of inderdaad vertelde wat hij van een ander hoorde.