hoe komt men aan de term bokavond

Toegevoegd na 7 minuten:
bij ons word altijd gesproken van woensdagavond bokavond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
33.3K

Het beste antwoord

Woensdagavond was/is traditioneel de avond (in het midden van de week) dat vrijers hun vriendinnetje opzochten, naast het weekend.

Het was dus de avond dat de bokken bij de geiten mochten/kwamen. Vandaar bokavond.

Waar ik vandaan kom noemden ze dat wortelavond.

In veel, zo niet de meeste, gevallen zal er sprake zijn geweest van verdergaande vrijerij.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ooit was er een bok op een avond in woensdag en die deed zijn ding.
Daarom is woensdag bokdag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woensdag bokavond of ook wel knokendag genoemd staat voor de dag dat van oudsher de liefde bedreven wordt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term bokavond is afkomstig van de Bokkenrijders. Een groep misdadigers die in Limburg en Brabant actief waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In onze regio wordt de term "stiesel" (stijfsel) aovend gebruikt. Dat was 1 van de meestal slechts 2 keer in de week,dat je de kans had, je vriendin te bezoeken. En waarschijnlijk werd er dan gedaan,wat de bok ook toegeschreven wordt. Het woord stiesel hoef ik niet nader toe te lichten, lijkt me!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In welk opzicht? Naar de samenstelling,of meer de hoeveelheid?