Hoe spreek je uien correct uit? Meer als "uijen" of "uiwen"? Denk ook aan uier, truien, buien en spuien.

Ik heb gemerkt dat mensen om mij heen uien anders uitspreken als ik en ik kom er ook niet achter hoe dat komt. Mijn beide ouders spreken het bijvoorbeeld anders uit als ik, dus ik heb het niet van hun geleerd. Mijn vraag is ook of er wel een correcte uitspraak is, en zo ja; welke deze is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://forum.fok.nl/topic/1112961/2/50
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het meer als 'uijun' (en 'uijur', 'truiwun', 'buiwun', 'spuiwun'). Geen idee waarom ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg: Uije ("ui" en "jen", met de klemtoon op Ui, en de "n" van "jen" nauwelijks hoorbaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is streekgebonden. In Amsterdam zeggen we ui-jun, in de zaanstreek zeggen ze ui-wen. De correct uitspraak is: œy & œy-en voor het meerfout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anna58:
Ik heb nog nooit van uiw of uiwen gehoord. Je zegt toch ook geen truiwen (truien)? :)
@MrTomaat:
Op dat forum zijn ze 't ook niet echt eens. Iemand daar zeggt dat ie nog nooit uijen heeft gehoord (en dus alleen maar uiwen). Kan ik me dat eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen... Lijkt me meer iets als 'extra kolen op 't vuur gooien':).
Uiwen klinkt echt niet :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm: Ik hoor mensen wel eens "uiwen" of "truiwen" zeggen, maar dat is wel een zeldzaamheid. Vaak nog een buitenlander ook (maar niet altijd!).
ItisILeClerc
12 jaar geleden
je spreekt het uit zoals je het schrijft: uien
van uiwen hebben we nog nooit gehoord, zal wel bargoens zijn iod

Antwoorden (4)

Ik denk dat er niet echt een correcte uitspraak is. Zelf spreek ik 'uien' meer uit als 'uijen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De correcte uitspraak is "uijen". Bij elk voorbeeld die je in de vraag hebt gezet, spreek je de "uie" als "uije" uit. De letter J "verbindt" de letter I met de E zonder er een ie-klank van te maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
spuien
Uitspraak: ˈspœyjə
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt het uit met een duidelijk hoorbare 'j'.
Ooit is er een weerman begonnen te proberen die 'j' er uit te laten (bij buien), maar als je beide uitspraken na elkaar hardop zegt, zul je merken dat het met die 'j' ook veel makkelijker in de mond ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grappige is dat heel veel nederlandse woorden fonetisch zijn ontstaan: je schrijft ze hoe je ze uitspreekt en andersom, lang niet alle maar wel veel. Wat dat betreft is nederlandse taal wel 'lui'
Bronnen: