Is "Ik zeeg achterover, in mijn grote rode bank (..)" wel goed omschreven?

Ik ben nu bezig met een verhaal en heb enorme ruzie met deze zin. Ik denk zelf dat wel goed is, maar aan de andere kant denk ik dat het erg plat is.

Het klinkt alsof iemand achterover valt, een soort salto maakt, zo de bank in. Nou ja, zo lijkt het, dat is natuurlijk niet wat ik bedoel te zeggen. Terwijl ik deze persoon gewoon wil laten zitten. Het zit tussen "neerploffen" en "rustig zitten" in.

Ik wil het woord "zeeg" absoluut gebruiken, zonder woordtoevoegingen. Het gaat mij om het woord "achterover", of ik deze moet weglaten of niet en hoe ik "zeeg" goed kan gebruiken.

Kan ik deze manier van gaan zitten ook anders zeggen, met behoud van het woord zeeg? En hoe moet ik dat doen met het woord achterover?

Hoe ik schrijf kan je het beste omschrijven als "schrijftaal die lijkt op spreektaal, maar dan netjes", als in een chicklit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.9K
rose
13 jaar geleden
Ik wil graag even opmerken dat je bij het schrijven beter gebruik kan maken van taal die je beheerst. Dus als je niet weet hoe je een woord moet gebruiken, niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je opmerking, rose :D Laat mij wat uitleg geven n.a.v. mijn vraag. Nou, in dit geval wist ik wel wat het woord betekende, alleen kwam ik op internet erachter dat zeeg, zijg, zegen en zijgen allemaal een totaal verschillende betekenis hebben. Vandaar dat ik ruzie kreeg met dit woord. Ik wist wel hoe ik het moest gebruiken, maar ik dacht: als het allemaal verkeerde betekenissen heeft, kan ik dat woord wel op die manier gebruiken? Het betekende ineens iets van een schip, en nog tal van andere dingen, dus ik dacht: hoe kan het dat een woord die ik redelijk vaak gebruik, ineens een andere betekenis kreeg? Helaas werden mijn vragen hier verwijderd door het almachtige moderatieteam (Ze hadden wel gelijk hoor), maar gelukkig zat er een antwoord bij die ik heb gezien, die antwoord gaf op mijn vraag: betekent "zeeg" neervallen. En bevestigde wat ik al vermoedde en eigenlijk al wist. zijgen, (zeeg, gezegen), neervallen; in zwijm vallen. Dus
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=zijgen Daarna bekeek ik mijn zin en vond dat "ik zeeg achterover in de bank", gewoon niet klonk. Het ging mij in eerste instantie niet om het woord "zeeg" maar om hoe ik "achterover" gebruikte in combinatie met het woord "zeeg". Hoe langer ik het herhaalde, hoe belachelijker ik het vondt klinken, alsof iemand een salto maakte achterover om in de bank te gaan zitten. Het was net zoiets als: "ik ga achterover in de bank zitten", alsof je dan zegt "ik ga ondersteboven met mijn benen in de lucht op de bank zitten". Als ik de woorden hierboven zou gebruik in combinatie met "neervallen", dan klinkt het ook voor geen meter:" "ik viel achterover neer in de bank", achterover is dan teveel. Ik viel neer in de bank, bekt lekkerder, ik zeeg neer in de bank, dat kan dus blijkbaar ook, heb ik geleerd n.a.v. onderstaande antwoorden.

Het beste antwoord

ik zeeg neer op mijn grote rode bank en liet me achterover zakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
itsme
13 jaar geleden
goed +1

Andere antwoorden (3)

De komma moet er in elk geval tussenuit. Voor chicklit is het wel netjes genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zelf dan zeggen: ik zeeg neer. Dat is weer een vervoeging van neer- of nederzijgen. Dat is het officieel.
13 jaar geleden
Ik zeeg neer, in mijn grote rode bank en leunde achterover.
amc