Hoe betrouwbaar is de spelling controle (Word) eigenlijk?

Voor ik een brief verstuur check ik em eerst op fouten maar het woord instaleren werd niet als fout aangegeven terwijl het volgens mij toch met dubbel l moet zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker weten niet de beste. Je kan beter even checken op internet, als je over woorden twijfelt is google ook handig. http://orangoo.com/spellcheck/ - zet de taal op nederlands
http://nl.spellcheck.cc/

Het beste antwoord

Je kunt nooit 100% vertrouwen op een spellingchecker. Dat is ook logisch, want als jij bijvoorbeeld schrijft dat je moeite hebt met spelen, terwijl je spellen bedoelt, dan maak je geen spelfout die het programma kan herkennen, omdat je een gangbaar woord gebruikt.
Voor werkwoordspelling geldt hetzelfde. Als ik geschreven zou hebben "geld hetzelfde", had de spellingchecker dat er niet uit gehaald, omdat geld een goed woord is, terwijl het toch fout is. Bepaald en bepaalt kunnen allebei goed zijn.
Dus betrouwbaar is een spellingchecker eigenlijk nooit, je kunt belangrijke teksten beter laten nalezen door iemand anders (zelf lees je over je eigen fouten heen).
Evengoed zou een fout als instaleren eruit gehaald moeten worden. Detail: ook de controle van GV herkent dit niet als fout! Ik heb het voor de zekerheid even nagezocht in het Groene boekje, en het moet toch echt installeren zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord ik gebruik de checker meestal om mijn typefouten er uit te halen (nogal dikke vingers!) vind zelf dat ik een redelijk spelling instinkt ;) heb

Andere antwoorden (6)

Heb het ff geprobeerd en nadat ik op F7 heb gedrukt, werd het woord gecorrigeerd.
Als dit bij jou niet gebeurt heb je misschien een oudere versie van Word.
De spellingcontrole blijft natuurlijk een hulpmiddel en die zal wel niet waterdicht zijn. Maar ja, vandaag mag het en morgen niet meer. Maar het blijft een handig hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij spellingscontrole gaat het er (onder andere) om dat de woorden worden gecontroleerd aan de hand van een woordenlijst. Als er foute woorden in de woordenlijst worden opgenomen, dan worden die foute woorden ook geaccepteerd als goed.

Het ligt er dus aan of je (al dan niet bewust) woorden hebt toegevoegd aan je woordenlijst of niet.
itsme
13 jaar geleden
vooral spelfouten, maar woorden die eindigen op d, t, of dt herkent deze soms niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich wel betrouwbaar maar niet altijd even handig een verbeeld mijn neef stuurde een brief en het woord verrassen stond er in en hij typte verassen en dat is ook een goed woord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik de spelling controle al jaren niet meer.
Hij gaf vaak de verkeerde informatie en dat was soms heel irritant en tijdrovend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spelling(s)controle van Word is net zo betrouwbaar als de spelling opzoeken in een woordenboek voor de spelling van een moeilijk woord. Hij zal rigoreus verbeteren naar rigoureus. Kijk je naar veel gemaakte fouten als samenstellingen of werkwoorden (d's en t's), dan is het niet betrouwbaar.

Spelling(s)controle is één woord (s is facultatief), maar de twee losse woorden spelling en controle worden niet fout gerekend, omdat de spellingscontrole alleen naar losse woorden kijkt en niet naar grammatica (behalve makkelijke dingen zoals hij is vs. jij is)
Ik heb last van vergrootte klieren wordt niet fout gerekend, dus je zult voor werkwoorden toch zelf goed moeten kijken of je geen fout hebt gemaakt.

Toegevoegd na 52 seconden:
Werkwoordspelling in context vind je ook niet in een woordenboek.