Hoe spreek je "Toilette" uit in het Duits? En "Gold"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vreemde vraag... moet je een presentatie houden in het duits of zo?

Het beste antwoord

Toilette: Zoals in het Nederlands, maar dan met "te" erachteraan.

Gold: Zoals in het Engels.

Toegevoegd na 4 minuten:
Twalettuh dus. Met de klemtoon op de middelste lettergreep, net als bij Gold. ;-)

(Sorry, heb geen reacties meer, daarom maar als toevoeging op het antwoord.)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb een mooie bron gevonden - zie hieronder.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

twalette... zo spreek je dat uit...
gold... zo spreek je dat ook uit... Ik kan het niet anders schrijven... met een kort o... zoals in hok... gold dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gold als in het Engels dus? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee korter... In het engels is het lang: gold
in het duits is het kort: gold
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als dat je jôh zegt..zo zeg je twâlette :)
Ga naar:
http://de.wiktionary.org/wiki/Datei:De-at-Toilette.ogg

en druk op play
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad is de fonetische uitspraak: Twalette.
De meeste Duitsers gebruiken echter het woordje: Klo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duitsers spreken buitenlandse woorden uit zoals ze in het land van oorsprong zouden worden uitgesproken (althans... dat probeert men)

Dus engelse woorden worden in het Engels uitgesproken en Franse woorden in het Frans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toilette een beetje zoals Nederlands, maar dan 'oi' meer als 'waa', en meer nadruk op de e (uh) achteraan.

Gold is zelfde als Engels maardan met, tja hoe kan ik het uitleggen... Een rondere L. Iets langer dus, iets meer nadruk en het voelt anders.