Wat is de betekenis van het woord 'vliegwielfunctie'?

Voor mijn masterscriptie ben ik in mijn onderzoek al meerdere keren de term "vliegwielfunctie" tegengekomen in beleidsdocumenten. Ik moet deze term uitleggen, maar ik kan nergens een goede definitie vinden. Wie helpt me uit de brand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
16.7K

Het beste antwoord

Een vliegwiel roteert om een as. Het komt moeilijk op gang maar eenmaal op gang gekomen is het moeilijk om het af te remmen.
Een vliegwiel kan worden gebruikt om een machine (apparaat) gelijkmatiger te laten lopen.
Hiervan uitgaande heeft een vliegwielfunctie meer een symbolische betekenis indien er een bepaald beleid of dergelijke mee wordt vergeleken.
Het betekent zoveel als 'moeizaam op gang gekomen maar met de vliegwielfunctie toegepast loopt alles soepel en gelijkmatig en is nog maar moeilijk een halt toe te roepen. Het één grijpt als het ware over in het andere waardoor alles goed en soepel samenwerkt.

Toegevoegd na 23 minuten:
Je moet het zo zien; Je begint met bijv. een project voor allochtonen in de tuinbouw. Dit lijkt in het begin als een druppel op een gloeiende plaat, maar door samenwerking met het bedrijfsleven of door andere initiatieven kan dit tot een succesvol, steeds groter wordend project uitgroeien als het de 'vliegwielfunctie' heeft.
Het moet alleen eerst goed op gang komen.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Top! Dit is precies wat ik zoek. Bedankt! :)

Andere antwoorden (2)

Een vliegwiel is een groot en zwaar wiel. Het wiel trekt zichzelf over dode punten heen. Dankzij een vliegwiel stopt de beweging niet op de dode punten.

Wanneer iets een vliegwielfunctie heeft dan betekent dit dat het iets logs, zwaars, groots, of stugs is wat je liever niet zou willen gebruiken. Maar wat toch goed is om te doen, omdat het helpt om over een dood punt heen te komen, om voorbij een impasse te geraken.
Amadea
10 jaar geleden
Een vliegwiel heeft een stabiliserende functie; het kost inderdaad moeite om het op gang te krijgen, maar voorkomt daarmee ook het "op hol slaan". Bovendien staat het niet direct stil als het niet aangedreven wordt.
Ook worden vliegwielen gebruikt om mechanische energie tijdelijk op te slaan; een bekend voorbeeld zijn speelgoedautootjes.
Figuurlijk lijkt me het stabiliserende effect van een vliegwiel het belangrijkst.