Is het "de gelukkigste mens op aarde" of "het gelukkigste mens op aarde"

Of kan het allebei?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je ''het mens'' klinken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, te snel op enter geklikt.
Het is ''de mens'' met als meer voud ''de mensen'' als je over het algemeen praat. (De mens stamt af van de...) en dus ook in jouw zin. Echter kun je ook ''het mens'' zeggen, volgens het Groene boekje althans, maar dan verwijs je naar een vrouw... ''Het mens wat ons les heeft zo'n vervelende stem'' als 'dat mens' een man was dan zou je toch niet 'het mens' zeggen he? Ik in ieder geval niet.
KennisDelen
12 jaar geleden
Ik zou liever willen weten, hoe je het wórdt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toch ook onzijdig ipv vrouwelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, ik vindt persoonlijk alle 2. Kijk eens in een groot woordenboek o.d. ... Misschien staat het er wel in...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wauw wat een discussie hier beneden :P

Antwoorden (9)

Het gelukkigste mens op aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij niet hoor, het is immers ook:
De mens, niet: het mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens is meervoud en het mens is enkelvoud
anneliez
12 jaar geleden
Waar heb jij dat geleerd?het mens enkelvoud! ga je schoolgeld terughalen
de gelukkigste mens
het gelukkigste mensje.
KennisDelen
12 jaar geleden
Hét eigenwijze kind ;-)
KennisDelen
12 jaar geleden
Met een knipoog bedoeld hoor, maar het is toch echt "de". Maar nou weet ik nog steeds niet, hóe ik het wordt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het is wel" het ".
Vervang gelukkigste bv voor gekste of leukste.
Hij is het leukste mens. Zij is het gekste mens.
Als je dan de zou zeggen klinkt het ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=137323
KennisDelen
12 jaar geleden
Hij is een Spaanse voetbaltrainer, die net een paar lessen Nederlands heeft gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez helemaal gelijk! Hij zal wel uit een of ander buitenland komen, want het is DE GELUKKIGSTE MENS OP AARDE
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout, Van Dale zegt:
mens 1 de; m,v -en het hoogst begaafde wezen op aarde: de ~ is sterfelijk; geen ~ niemand; wel alle ~en! allemachtig; de inwendige ~ versterken eten en drinken
2 het; o (min) vrouw: ~, wat heb je? In het geval van HET mens, heb je het dus over een vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.siteducyclisme.net/txtzfiche.php?berid=14514
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mens is in de regel niet echt een vriendelijke aanduiding van een (meestal vrouwelijk) persoon.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dominique, ik weet niet op welke school jij zit, maar het is echt nog altijd DE mens (als persoon en als soort, altijd enkelvoud) en het meervoud is MENSEN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk aan: dat ouwe mens en is het dan de ouwe mens of het ouwe mens zeg nou zelf!
KennisDelen
12 jaar geleden
Met "mens" bedoel je in dat geval "vrouw", dus niet "persoon" in het algemeen - sorry, maar je zit er toch echt naast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Het mens' is een onaardige benaming voor een vrouw.
Hoewel 'het menske' voor een (oude) vrouw vaak wel weer lief bedoeld is, zij het wellicht wat denigrerend of medelijdend.
Het mens en dé mens zijn beslist geen synoniemen, al zijn het beiden aanduidingen van personen.
het is:
de gelukkigste mens op aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee: de mens (meervoud) maar degene vraagt enkelvoud: het mens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meervoud is de mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind "De gelukkigste mens op aarde" heel raar klinken. en het rolt niet makkelijk van m`n tong :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlands niet je moerstaal, suikerkoekje ??
Het mens is alleen maar een scheldwoord ; in normaal Nederlands spreken we altijd van DE mens als persoon, en DE mens als soort. Altijd enkelvoud. Het meervoud is MENSEN.
KennisDelen
12 jaar geleden
éigenlijk, volgens Van Dale, slaat "de mens" op de mensensóórt in z'n geheel, en niet op individuele mensen. Het is dus juister om te spreken over "de gelukkigste persoon op aarde", hoewel ik gevoelsmatig ook wel kan leven met "de gelukkigste mens" - maar van meneer Van Dale mag het dus eigenlijk niet ;-)
Het is toch echt de mens, dus ook de gelukkigste mens, en dus ook de gelukkigste mens op aarde

Overigens zal ik voor persoon gaan ipv mens;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ne dat is het meervoud
Amadea
12 jaar geleden
Wat bedoel jij met meervoud, Dominique? Ik begrijp trouwens niet waarom zoveel jongeren schrijven "zal ik" in plaats van "zou ik". Als je zult, dan ga jíj het doen. Als je zou, dan suggereer je een ander om het zo te doen.
anneliez
12 jaar geleden
snap de - niet, misschien het minnenspook weer, maar antwoord klopt + dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het fout is. Als je het hebt over de mens, dan heb je het over de mens (heid) in het algemeen. Als je het over een persoon hebt is het. het mens,zij is het leukste mens, hij is het liefste mens en niet de leukste mens en de liefste mens, dus ook niet de gelukkigste mens.
zij is de liefste vrouw, hij is de liefste man.
Hij is de gelukkigste man, hij is het gelukkigste mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=137323
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Mokkummer ook jij maakt de bekende fout. Als eerste is het niet het leukste mens maar het leukste persoon. Blijft toch staan dat het de slimste, de leukste, de liefste, de aardigste mens op aarde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=mens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Mokummer, jij snapt het! Het leukste persoon, Theo?? HET persoon?? Het is nog altijd: DE persoon!
En waarom zou het hier niet "mens" kunnen zijnmaar moet het volgens jou "persoon" zijn??
KennisDelen
12 jaar geleden
Het is trouwens ook DE leukste persoon.
In beide gevallen DE.
KennisDelen
12 jaar geleden
En het verwijzen naar sportmensen om een taalstrijd te beslechten, lijkt me geen goed idee :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch klinkt: "Ach, het mens is niet goed!" nog niet zo raar.
Het mens wordt soms nogal denigrerend gebruikt voor een vrouw: Het mens is gek, of niet lekker of vul maar wat in.
In dat geval zou je nog kunnen zeggen het mens(die vrouw) is de lelijkste op aarde,
Maar normaal gesporken is de mens toch een persoon in het algemeen gesproken en die is de gelukkigste.
In oost Brabant wordt mens trouwens gebruikt voor "Mijn man" "munne mens is nog niet thuis"

Toegevoegd na 51 seconden:
Maar kortom, na alle uitweiding : de gelukkigste mens op aarde
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Menne mens is er ok nie mar ons vrouw is er wel. +
anneliez
12 jaar geleden
:)
Het is toch echt DE mens.
Met "het mens" wordt altijd een vrouw bedoeld, zoals bijv. "dat gekke/enige/rare, enz. mens".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Dus we kunnen rustig stellen, dat niemand zichzelf "het mens" zal noemen.
Met DE mens wordt bedoeld: de mensheid, het hoogst ontwikkelde (in biologische zin) zoogdier, het is de soortaanduiding. De mensheid in het algemeen.

Als je het over een individu hebt is het : HET mens. Meestal wordt het inderdaad gebruikt voor vrouwen, maar ook mannen kunnen er mee aangeduid worden.

Als je spreekt over de/het gelukkigste mens op aarde, dan bedoel je niet "de mensheid", maar een individu.
Daarom is het: Ik ben het gelukkigste mens op aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zie ik het dus ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout, Van Dale zegt:
mens 1 de; m,v -en het hoogst begaafde wezen op aarde: de ~ is sterfelijk; geen ~ niemand; wel alle ~en! allemachtig; de inwendige ~ versterken eten en drinken
2 het; o (min) vrouw: ~, wat heb je? In het geval van HET mens, heb je het dus over een vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook gevonden in mijn Van Dale.
Er staat: VOORAL op toepassing van vrouwen. Dus zou het ook soms op een man kunnen slaan. Desalniettemin kan een vrouw dit gezegd hebben! Waarom zou het een man zijn?
:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie het ook gezegd heeft, het is de, en niet het.
KennisDelen
12 jaar geleden
Grappig, wat deze discussie allemaal losmaakt :-)
Het verrassende antwoord is: allebei niet.

"de mens" slaat op de mensensoort.

"het mens" wordt bijna niet gebruikt, het wordt wel eens gebruikt als scheldwoord voor met name vrouwen (sorry, ik kan er ook niets aan doen!), bv.
"Mens, hou je mond" o.i.d.

Het is dus toepasselijker om te zeggen:

"De gelukkigste persoon op aarde".

Toegevoegd na 58 seconden:
Als mensen nog een nadere toelichting willen, laat maar horen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik krijg verrassend weinig reacties op dit antwoord :-)

(Blijkbaar kan je beter een fout antwoord geven, dan krijg je meer reacties ;-)
Bronnen:
12 jaar geleden
'Het' daar moet een voorwaarde of een stelling van gemaakt worden, anders klopt de zin totaal niet. Dus niks toevoegend aan die zin met 'het' maakt de zin niet kloppend. Maar zo bij wel; Het gelukkigste mens op aarde bezit het meeste. bv.

'De' geldt in deze zin onderscheidend, er zijn meerdere gelukkige, maar iemand is 'de gelukkigste'. Met de vraag; De gelukkigste wat? En het antwoord is dan; De gelukkigste mens. Waar? Op aarde. Klopt ook niet want......>

De truc is zinnenontleding, maar beiden zinnen los gesproken zegt niks, en daarmee wordt de zin ook niet kloppend. Als een titel/topic/onderwerp kloppen ze wel beiden, want een titel/topic/onderwerp moet de vraag naar de inhoud als antwoord presenteren. Er zijn vele nuances te maken met deze zin. Maar gesproken of geschreven moet de zin meerdere woorden bevatten......>

Bv. Ik ben het gelukkigste mens op aarde. {bedoeling is dat de woord 'het' wordt benadrukt}
- Ik ben de gelukkigste mens op aarde {bedoeling laat de zin rusten als geheel} < In dit voorbeeld klopt 'de'.

Kortom; Toegevoegde woorden zoals in het voorbeeld in gesproken of geschreven taal, behalve betittilingen, maakt 'de' kloppend als geheel. Dus het is; De gelukkigste mens op aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
"de woord"? ;-)
(één-na-laatste alinea)
KennisDelen
12 jaar geleden
sorry, ik kon het niet laten
(vooral om omdat deze hele discussie over dit onderwerp gaat ;-)
KennisDelen
12 jaar geleden
En nu maak ik zelf ook een taalfout :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, kon daar niks anders voor verzinnen. 'Het' klinkt weer niet, omdat daar 'het' weer over gaat. oooohhh:)
De gelukkigste mens op aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is ook 'De mens'. En niet: 'Het mens.'
Je hebt het over de mens in het algemeen. Dus dan is het 'De mens'.
Bv; De mensen van vroeger hadden nog geen mobiel.
'Het mensen van vroeger hadden nog geen mobiel' kan niet.